آرشیو سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۵
جهان
۶

کوتاه از جهان

اعتراض سیا به چنی

جام جم آنلاین: لئون پانه تا، رئیس سیا، دیک چنی، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا را متهم کرد که با انتقاد از عملکرد دولت جدید این کشور در زمینه مسائل امنیتی به دنبال ملتهب کردن شرایط است.

پانه تا در گفتگو با مجله نیویورکر گفت: فکر می کنم چنی درخصوص مسائل امنیت ملی رویکردی خاص و شبهه برانگیز دارد.

وی افزود: سیاست های چنی کشور را به باد می دهد. با بررسی مساله به این نتیجه می رسید ظاهرا چنی آرزو دارد کشور مجددا مورد حمله قرار بگیرد.

آغاز عملیات علیه محسود

جام جم آنلاین: بیت الله محسود، فرمانده ارشد طالبان پاکستان به فاصله ساعاتی پس از حمله هوایی آمریکا به مناطق قبایلی این کشور هدف حمله ارتش پاکستان قرار گرفت.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، عملیات علیه محسود در راستای برنامه آمریکا برای امحای پناهگاه های امن القاعده و طالبان در پاکستان انجام می شود.

مناطق قبایلی وزیرستان جنوبی، از مهم ترین این پناهگاه ها محسوب می شود که بسیاری از شبه نظامیان القاعده نیز در آن پناه گرفته اند.

محاکمه سخنگوی سابق دادگاه لاهه

جام جم آنلاین: فلورنس هارتمن، سخنگوی پیشین دادگاه جرائم جنگی یوگسلاوی سابق در لاهه در برابر سازمانی که قبلابرایش کار می کرد، محاکمه می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هارتمن 46 ساله فرانسوی متهم است به عمد اطلاعات محرمانه دادگاه را در کتابی و سپس در یک مقاله فاش کرده است.

هارتمن که در دهه 90 جنگ های بالکان را برای روزنامه فرانسوی لوموند پوشش داد در سال های 2000 تا 2006 به عنوان سخنگوی دادستان کل لاهه فعالیت کرد.

ادعای حریری درباره حزب الله

جام جم آنلاین: سعد حریری، رهبر اکثریت پارلمانی لبنان دیروز ادعا کرد مذاکرات میان حزب المستقبل و حزب الله لبنان درباره سلاح حزب الله در جریان است.

به گزارش خبرگزاری چینی شینهوا، حریری با اعلام این که خلع سلاح حزب الله تنها از طریق مذاکرات آرام ممکن است، تصریح کرد مذاکره در این رابطه در حال انجام است.

این در حالی است که فواد سنیوره، نخست وزیر کنونی لبنان یکشنبه گفته بود دولت جدید حق وتوی قوانین از سوی حزب الله را دیگر نخواهد پذیرفت.