آرشیو چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۶
دانش
۱۲

در شستن دست هایتان دقت کنید

مترجم: آتنا حسن آبادی

هر فرد بدرستی می داند که چگونه باید دست هایش را بشوید؛ آب گرم، مقداری صابون یا مایع دستشویی، مالیدن دست ها به شکل محکم و کامل به یکدیگر و در نهایت خشک کردن کامل دست ها. مادران ما هنگامی که کوچک بودیم، این را به ما یاد داده اند و در مورد ما اجرا کرده اند. پس چرا وقتی بزرگ می شویم مراحل دست شستن را بدرستی انجام نمی دهیم؟

طبق تحقیقات انجام شده در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های مسری در آتلانتا چنانچه از بیشتر مردم درباره شیوه شستن دست سوال شود بخوبی جواب داده و نمره خوبی دریافت می کنند اما مشاهده می شود همین افراد در عمل آن را درست و با حوصله انجام نمی دهند. بنابر این چه باید کرد؟

آیا علائمی را باید در کنار دستشویی نصب کنیم یا با پرداخت پول مناسب از یک مراقب در دستشویی های عمومی استفاده کنیم. یا از پیام های خودکار جهت یادآوری در دستشویی های عمومی و خانگی استفاده کنیم. اما برای شستن کامل دست ها چه باید کرد؟

1. دست ها را با آب جاری تمیز خیس کرده، کمی صابون استفاده کنید. (در صورت وجود از آب گرم استفاده شود.) 2. دست ها را کاملابه هم بمالید تا صابون کف کند و تمامی سطح دست ها را پوشش دهد. 3. مدت 20 ثانیه دست ها را به هم بمالید؛ البته به یک تایمر نیاز دارید. فرض کنید آهنگ تولدت مبارک را 2 بار می خوانید. 4. سپس بخوبی دست ها را آب بکشید. 5. حالادست ها را با دستمال یا حوله یا خشک کن برقی کاملاخشک کنید.

محققان معتقدند تمامی تبلیغ انجام گرفته در مورد روش صحیح شستن دست ها حتی به منظور جلوگیری از آنفلوآنزای خوکی برای تغییر رفتار مردم کافی نیست. تحقیقات نشان می دهد تنها ادعای سلامت نمی تواند انگیزه مناسبی برای تحریک مردم به صحیح شستن دست ها باشد، بلکه در بسیاری از فرهنگ ها نگرش مناسب به نظافت و بیزاری از کثیفی محرک مهم تری به حساب می آید.

منبع: physorg