آرشیو چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۶
سیاسی
۲

6 پیشنهاد رئیس جمهور به اجلاس شانگهای

گروه سیاسی: رئیس جمهور با طرح 6 پیشنهاد خطاب به سران سازمان همکاری های شانگهای تاکید کرد: با همکاری های جمعی می توان تحولات جهانی را مدیریت کرد.

به گزارش فارس، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور با حضور در اجلاس سران همکاری های شانگهای در شهر یکاتینبورگ گفت: از آنجا که عدالت و احترام متقابل بهترین و کامل ترین پایه ارتباطات و همکاری های سازنده و پایدار است، باید با عزم همگانی برای نهادینه سازی این دو اصل در مناسبات بین المللی حرکت کنیم.

احمدی نژاد ادامه داد: باید مشورت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی نیز به نحو گسترده ای ادامه یابد و دبیرخانه نقش فعال تری ایفا کند.

وی سومین پیشنهاد خود را به اعضای پیمان شانگهای این گونه عنوان کرد: تعاملات اقتصادی بین کشورهای عضو با استفاده از ارز رایج کشورها و تاسیس بانک شانگهای با مشارکت اعضا تسهیل شود و گسترش یابد.

تشکیل دو کمیته سیاسی و اقتصادی برای شرکت کشورهای عضو به منظور بررسی دقیق تر اوضاع جهانی، ارائه پیشنهادهای مفید جهت رسیدن به مبانی نظری مشترک سیاسی اقتصادی، اصلاح ساختارهای بین المللی، ایجاد انسجام و هماهنگی در سیاست های منطقه ای و جهانی و نیز تالیف پروژه های مشترک از دیگر پیشنهادهای احمدی نژاد به اجلاس شانگهای بود.

رئیس جمهور در ادامه گفت: با همکاری های جمعی تحولات جهانی را می توان به نفع کشورهای عضو مدیریت کرد وگرنه همه ما باید تابع تحولات و متاثر از آن و تامین کننده خسارات نظام سرمایه داری بین الملل باشیم.

تبریک سران شانگهای به احمدی نژاد

در همین حال، سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای پیش از آغاز اجلاس نهم انتخابات در روسیه، انتخاب دوباره محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران را تبریک گفتند.

به گزارش ایرنا، همچنین جین تائو، رئیس جمهور خلق چین در دیدار با محمود احمدی نژاد، انتخاب مجدد وی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه نیز ضمن خوشامدگویی به احمدی نژاد، انتخاب دوباره وی را به عنوان رئیس جمهور دوره دهم جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.