آرشیو چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۶
جهان
۶

کوتاه از جهان

تغییر سمت دنیس راس

جام جم آنلاین: دنیس راس، مشاور ویژه رئیس جمهور آمریکا درباره ایران، سمت خود در وزارت خارجه ایالات متحده را ترک می کند و مشاور ارشد شورای امنیت ملی آمریکا می شود.

به گزارش روزنامه انگلیسی تایمز، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد سمت جدید راس، وی را در موقعیتی نزدیک تر به مرکز سیاست خارجی قرار می دهد.

به گفته یکی از مقام های آگاه در دولت آمریکا، با این انتصاب راس در موقعیتی بهتر برای مشاوره دادن به رئیس جمهوری قرار گرفته است.

کارشکنی دولت گرجستان

جام جم آنلاین: نینو بورجانادزه، از رهبران مخالفان دولت گرجستان با اعلام سومین حمله طی یک روز به مواضع مخالفان، دولت را به تلاش برای بر هم زدن اعتراضات متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، بورجانادزه، رهبر حزب جنبش دموکراتیک گرجستان واحد ادعا دارد دولت به دنبال در هم شکستن مقاومت مدنی مخالفان است.اعتراضات مخالفان دولت از 9 آوریل (13 فروردین) آغاز شده و خواست آنها برکناری و استعفای میخائیل ساآکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان است.

انتقاد مبارک از نتانیاهو

جام جم آنلاین: حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را موجب از بین رفتن فرصت های تحقق صلح در منطقه دانست.

به گزارش روزنامه لبنانی البیان، مبارک گفت: من در دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز تاکید کردم مسیر حل بحران خاورمیانه از بیت المقدس می گذرد.

وی افزود: تغییر طرح صلح کشورهای عربی در جهت از بین بردن حق بازگشت آوارگان فلسطینی قابل پذیرش نیست و مصر و سایر اعراب آن را نمی پذیرند.

پایبندی آمریکا به توافق نامه امنیتی

جام جم آنلاین: ریموند اودیرنو، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق تاکید کرد کشورش متعهد به رعایت جدول زمانی برای عقب نشینی از عراق بر اساس توافقنامه امنیتی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اودیرنو گفت: تعداد محدودی از مشاوران آمریکایی جهت همکاری با نیروهای امنیتی عراقی در این کشور باقی خواهند ماند.

او با تاکید بر این که یگان های نظامی از همه شهرهای عراق خارج می شوند، افزود: عملیات عقب نشینی شامل شهر موصل در شمال عراق نیز خواهد شد.