آرشیو شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۸۲۶
صنعت و معدن
۳

دور جدید مذاکرات گازی با ترکمنستان

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز از آغاز دور جدید مذاکرات با مقامات ترکمنستان با هدف تمدید دوره قرارداد واردات گاز از این کشور در عشق آباد خبر داد.

سید رضا کسایی زاده در گفت وگو با مهر گفت: مذاکرات 2 روزه هیات های کارشناسی ایران و ترکمنستان از روز جمعه در عشق آباد با محوریت تمدید دوره قرارداد واردات گاز از این کشور آغاز شده است.

وی اظهار داشت: این دور از گفت وگوها در سطح کارشناسی برگزار می شود که در این رابطه کارشناسانی به نمایندگی از شرکت های ملی صادرات گاز و ملی گاز ایران با مقامات ترکمنی مذاکره خواهند کرد.

کسایی زاده با اشاره به این موضوع که در مذاکرات اخیر قصد رایزنی با مقامات ترکمنستانی برای کاهش بهای گاز وارداتی از این کشور را داریم، تصریح کرد: با توجه به کاهش بهای جهانی نفت خام و سایر فرآورده های نفتی، قیمت گاز طبیعی نیز با کاهش هایی مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با بیان اینکه قصد داریم فرمول واردات گاز از ترکمنستان را شناور کنیم، تبیین کرد: در حال حاضر نیز فرمول صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه بر اساس یک فرمول شناور انجام می شود.

کسایی زاده از افزایش مدت دوره قرارداد واردات گاز از ترکمنستان به عنوان یکی دیگر از محورهای مذاکرات مقامات دو کشور یاد کرد و افزود: در این رابطه باید دوره قرارداد واردات گاز به 3 سال افزایش پیدا بکند.

به گفته این مقام مسوول در شرکت ملی نفت ایران پیش از این نیز مدت قرارداد واردات گاز از کشور ترکمنستان 3 ساله بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در زمستان سال گذشته تمدید دوره قرارداد واردات گاز ترکمنستان 6 ماه بوده است؟ توضیح داد: سال گذشته بازارهای انرژی دنیا از ثبات بالایی برخوردار نبود و از این رو مدت واردات گاز تنها برای 6 ماه از سال تمدید شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز در ادامه از مذاکره با مقامات ترکمنستان برای افزایش حجم واردات گاز خبر داد و یادآور شد: در این رابطه بحث توسعه میدان گازی یولاتان توسط شرکت های ایرانی مطرح است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون امکان سنجی توسعه این میدان گازی توسط شرکت پتروپارس به پایان رسیده است، بیان کرد: پتروپارس طرح خود را به مقامات ترکمنستان ارائه کرده است.