آرشیو شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۸۲۶
استان ها
۲۴

اختصاص یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با خشکسالی در فارس

شیراز – خبرنگار دنیای اقتصاد: کارشناس مسوول خشکسالی معاونت امور دام استان فارس از اختصاص اعتبار یک هزار میلیارد ریالی برای مبارزه با خشکسالی در بخش کشاورزی استان فارس خبر داد.

شاهرخ شاکرین در یازدهمین جلسه خشکسالی استان با اعلام خبر فوق و با بیان اینکه این اعتبار پس از تصویب در این بخش هزینه خواهد شد، افزود: مقرر شده است اعتبارات خشکسالی بین تمام استان ها توزیع شود و مبلغی نیز به 5 استان فارس، ایلام، هرمزگان، بوشهر و خوزستان که درگیر خشکسالی هستند به صورت مجزا پرداخت شود.

وی گفت: استان فارس از نظر میزان تولیدات کشاورزی و کمبود آب در رتبه اول است و استان بوشهر از لحاظ کاهش میزان نزولات جوی در رتبه اول قرار دارد.

به گفته این کارشناس مسوول با توجه به اینکه تولیدات دامی و عرضه آن به صورت سینوسی بوده و در تابستان با عرضه دام مازاد و در زمستان با کمبود عرضه دام مواجه هستیم و این روند در سال های خشکسالی تشدید می گردد، نیاز است دولت نسبت به خرید تضمینی دام مولد اقدام کند.

شاکرین اظهار کرد: در سال زراعی گذشته بیش از 240 میلیارد ریال برای مبارزه با خشکسالی اموردام هزینه شد که عمدتا به منظور تامین علوفه یارانه دار، خرید دام مازاد خشکسالی، بیمه دام، تامین شکر زنبورداران و تامین آب شرب دامداری ها بوده است. وی افزود: تاکنون 150 هزار تن خوراک دام یارانه ای توزیع، 4 میلیون راس دام بیمه و 200 هزار راس دام مازاد خریداری و کشتارشده، برای 230 هزار کلنی 5 کیلو شکر یارانه ای به مبلغ 2 هزار ریال توزیع شده و 7 میلیون راس دام به مدت 150 روز تحت پوشش تامین آب شرب در شرایط خشکسالی قرار گرفته است.

کارشناس مسوول خشکسالی معاونت امور دام استان فارس تاکید کرد: با توجه به استقبال دامداران دام سبک فارس از طرح بیمه دام، با تامین اعتبار جدید سایر دام ها نظیر گاو بومی، گاومیش، شتر، اسب و زنبور عسل نیز تحت پوشش طرح در سال جاری قرار می گیرند.