آرشیو چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸، شماره ۲۵۹۲
دانش
۱۲

آیا نرم افزارهای متن باز امن هستند؟

بر اساس نتایج به دست آمده از یک تحقیق کلی در زمینه امنیت نرم افزار، حدود 58 درصد شرکت های بزرگی که در این بررسی حضور داشتند، اعلام کردند در مورد امنیت نرم افزارهای متن باز (open source) نگران هستند.

بر اساس این گزارش منتشر شده از سوی یکی از شرکت های تحقیقاتی، شرکت های تجاری در امریکای شمالی و اروپا هنوز نسبت به امنیت نرم افزارهای متن باز اظهار نگرانی می کنند. به گفته این موسسه، حدود 58 درصد شرکت های بزرگی که در این بررسی حضور داشتند، اعلام کردند در مورد امنیت نرم افزارهای متن باز نگران هستند.

در این میان، دوسوم شرکت های کوچک و متوسط نیز با تایید این مطلب اظهار کردند نسبت به امنیت نرم افزارهای متن باز اطمینان ندارند.

از میان شرکت کنندگان در این تحقیق، تنها 9 درصد سازمان ها اعلام کردند که نسبت به استفاده از نرم افزارهای متن باز بسیار راغب هستند. این رقم برای شرکت های کوچک و متوسط به 45 درصد می رسد.

این بررسی ها همچنین نشان داد 57 درصد شرکت های کوچک و متوسط تجاری بر این باورند که نرم افزارهای متن باز پیچیده هستند و سازگاری آنها با سیستم های داخلی شرکت بسختی صورت می گیرد. این رقم برای سازمان های بزرگ تر نیز 32 درصد اعلام شد.

علاوه بر این، 68 درصد شرکت های کوچک و متوسط در مورد خدمات و پشتیبانی از نرم افزهای متن باز اظهار نگرانی کردند که 47 درصد سازمان های بزرگ تر با آنها موافق بودند.

باید توجه داشت بسیاری از کاربران که به استفاده راحت از نرم افزارهای شرکت های انحصارطلبی مانند مایکروسافت عادت کرده اند، مخاطرات آن را در نظر ندارند و بر این باورند که آن شرکت ها امنیت این نرم افزارها را تضمین کرده اند که این باور بسیار غلطی است.

نرم افزارهای متن باز که اغلب به صورت رایگان توزیع می شوند نگرانی های بسیاری را برای شرکت های تولیدکنندگان محصول به وجود آورده اند، چراکه رواج این نرم افزارها درآمد و قدرت این شرکت ها را خواهد کاست؛ اما از سوی دیگر، دشواری هایی که در کار با نرم افزارهای متن باز وجود دارد باعث شده بسیاری همان نرم افزارهای رسمی را ترجیح دهند.