آرشیو شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۶
اخبار خارجی
۱۶

حضور نمایندگان 80 کشور در کنفرانس منع استفاده از بمب خوشه ای

نمایندگان بیش از 80 کشور جهان برای بررسی گستره ممنوعیت استفاده از بمب های خوشه ای در آلمان گردهم آمدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آمریکا، رژیم صهیونیستی، روسیه و گرجستان که در سال های اخیر از بمب های خوشه ای استفاده کرده بودند، تاکنون از امضای توافقنامه ممنوعیت آن خودداری کرده اند.

همچنین کشورهای چین، هند و پاکستان در این کنفرانس جهانی شرکت نکردند، در حالی که 80 کشور جهان، گردهم آمده بودند تا پیشرفت های بدست آمده از زمان امضای موافقت نامه منع استفاده از بمب های خوشه ای در سال 2008 را مورد ارزیابی قرار دهند. در این کنفرانس که به مدت دو روز در برلین برگزار شد، «گرنوت ارلر» وزیر دولت در امور خارجه آلمان طی سخنانی بر عاری ساختن جهان از سلاح های هسته ای از طریق پایان دادن به رقابت های تسلیحاتی تاکید کرد.

وی در سخنرانی افتتاحیه، خواستار نظارت بر کشورهایی شد که دارای بمب های خوشه ای هستند و از آن در جنگ ها استفاده می کنند.

این وزیر آلمانی خاطرنشان کرد: آلمان در راستای توقف تجارت این سلاح های کشنده و مجازات و تحت پیگرد قرار دادن تاجران این سلاح ها به عنوان جنایتکاران جنگی، تلاش می کند. وی گفت: باید معاهده اسلو که در راستای نابودی سلاح های خوشه ای است، اجرا شود. خبرگزاری امارات از آلمان نیز گزارش داد، حدود 98 کشور در جهان در اسلو معاهده منع استفاده از بمب های خوشه ای را امضا کردند اما به منظور اجرایی شدن آن باید 30 کشور دیگر آن را به امضا برسانند. حدود 270 کارشناس از 75 کشور جهان در این کنفرانس شرکت کردند تا طرح هایی را در جهت منع استفاده از این سلاح ها در سراسر جهان ارائه دهند.