آرشیو دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۸
اخبار اقتصادی
۴

مشارکت شرکت های چینی و مالزی در توسعه میادین نفتی ایران

طرح افزایش 35 هزار بشکه ای تولید میدان نفتی رسالت با مشارکت شرکتهای آمونای مالزی، کاسل و فراساحل نفت چین به اجرا درمی آید.

محمود زیرکچیان زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب در تشریح آخرین وضعیت توسعه میدان نفتی رسالت، گفت: سال گذشته قرارداد توسعه این میدان نفتی ایران در خلیج فارس با شرکت آمونای مالزی نهایی شد.

وی با بیان اینکه اخیرا آمونا برای مشارکت با چند شرکت چینی به توافق هایی دست پیدا کرده است، تصریح کرد: در این رابطه مالزیایی ها برای حفاری این میدان با شرکت کاسل چین و برای ساخت و توسعه سازهای دریایی با یک شرکت فراساحلی چین به توافق رسیده اند.

وی همچنین از هماهنگی با یک بانک چینی برای تامین منابع فاینانس توسعه میدان رسالت خبر داد و افزود: پیش بینی می شود کلیه این مباحث حداکثر ظرف مدت یک ماه آینده نهایی شود.

به گفته وی در شرکت ملی نفت ایران، هدف از طرح توسعه میدان رسالت، افزایش تولید نفت خام این میدان از 12 هزار بشکه فعلی به حدود 47 هزار بشکه در روز است.

شایان ذکر است: پیش از این نیز شرکت ملی نفت برای توسعه میدان یادآوران با ساینوپک چین، آزادگان شمالی با «سی ان پی سی» چین، بخش بالادستی فاز 11 پارس جنوبی با ساینوپک، پارس شمالی با سینوک چین، بخشی از عملیات حفاری خزر با کاسل چین، بلوک اکتشاف و توسعه گرمسار با ساینوپک چین و توسعه گلشن و فردوس با اس کی اس مالزی به توافق رسیده است.