آرشیو دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۸
حوادث
۱۵

سالانه 15 هزار نفر در کشور مرگ مغزی می شوند

دبیر انجمن پیوند اعضا عنوان کرد: گسترش عوامل بیماری زا و بالارفتن آمار تصادفات باعث شده تا شمار بسیاری از افراد در اثر مرگ مغزی جان خود را از دست بدهند که این تعداد به طور متوسط به 15 هزار نفر در سال رسیده است.

دکتر نوبخت گفت: به جز پیوند کلیه که جزو استثناهای پیوند عضو است و می توان از فرد زنده برای پیوند استفاده کرد؛ به طوری که فرد دهنده با یک کلیه هم قادر به ادامه حیات است، تقریبا سایر اعضا را نمی توان از فرد زنده پیوند زد.

وی با تاکید بر این که پیوند اعضا از پیشرفته ترین راه های درمان بیماری ها است؛ ادامه داد: با توجه به گسترش ابتلای افراد به مرگ مغزی می توان بسیاری از بیماران را با کمک این روش درمان کرد.

دکتر نوبخت با اشاره به این که پیوند کبد از جمله این روش ها است، افزود: بیش از 5 هزار نفر مبتلابه بیماری های پیشرفته کبدی در کشور با مرگ دست و پنجه نرم می کنند که با انجام پیوند اعضا به خصوص کبد مشکل بسیاری از آنها حل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دبیر انجمن پیوند اعضا با اشاره به این که در ایران بانک اختصاصی برای نگهداری اعضای افراد مرگ مغزی وجود نداشته و تنها اداره ای به نام اداره پیوند و بیماری های خاص وجود دارد؛ ادامه داد: مسلما این اداره نیز هرگز نمی تواند مانند یک مرکز یا بانک اعضاء عمل کند که البته احیای مرکز مدیریت پیوند اعضا در وزارت بهداشت شرط اولیه برای فعال سازی بانک نگهداری اعضا است.

وی در پایان افزود: اشاعه و گسترش شبکه فراهم آوری اعضا از جمله اهداف انجمن پیوند اعضا است.