آرشیو یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۸، شماره ۴۲۵۲
ایران زمین
۱۹

بی خطرسازی پسماند بیمارستان های اصفهان

اصفهان- خبرنگار «ایران»: امسال به دنبال اختصاص بودجه های تلفیقی ملی و استانی و 5 میلیارد ریال اعتبار اولیه برای پسماندهای بیمارستانی شهراصفهان طرح بی خطرسازی این پسماندها اجرا می شود.

محمد جعفرعلیزاده معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به مطالعات کارشناسی پسماندهای ویژه وبیمارستانی ومطب ها اظهارداشت: در حال حاضر شهرداری در این مورد هزینه های سنگینی را متحمل می شود به همین منظور استانداری اصفهان مطالعاتی را در این ارتبا ط آغاز کرده است تا علاوه بر فرهنگ سازی تفکیک، مدیریت این مهم را به نحو مطلوب تری انجام دهد.

وی مدیریت پسماندهای بیمارستانی و مطب ها را مشکل دانست و افزود: تحقیق دراین زمینه تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دارد. لازم است پسماندهای بیمارستانی بی خطر سازی شود و این امر در دستور کار استانداری نیز قرار گرفته، همچنین در دور دوم سفر هیات وزیران پیش بینی های لازم در مورد اعتبارات خطرسازی پسماند و پساب های بیمارستان ها انجام شده است. بعد از بی خطرسازی، زباله های بیمارستان به سایت های دفن ویژه انتقال داده می شود. وی با بیان این که مدیریت پسماندهای بیمارستانی و مطب ها با هدف گذاری مستمری صورت می گیرد، ادامه داد: سال جاری جمع آوری و بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی اجرایی می شود و به نتیجه مناسبی دست خواهیم یافت. علیزاده از اختصاص 5 میلیارد ریال اعتبار از سوی دانشگاه علوم پزشکی برای بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی خبر داد و اظهار داشت: استانداری اصفهان سعی دارد مانند حمل و نقل و جمع آوری زباله ها که دارای ردیف بودجه ملی و استانی است برای پسماندهای بیمارستانی چنین اعتبار تلفیقی تخصیص دهد.

وی با اشاره به تعیین حداقل عوارض برای جمع آوری و تفکیک پسماندهای مطب ها گفت: دستورالعمل این طرح تدوین شده و تا پایان سال جاری اجرا می شود. پس از تفکیک و بی خطرسازی پسماندهای مطب ها و بیمارستان ها به سایت های دفن زباله انتقال داده می شوند.

بر اساس آمار اداره امور آزمایشگاه های استان اصفهان میزان تولید روزانه پسماندهای عفونی دراین استان 8 هزار و 200 کیلوگرم است که سهم بیمارستان الزهرا(س) درتولید این پسماندها روزانه یک هزارو 700، سایر بیمارستان های دولتی 3 هزار و 550، بیمارستان های خصوصی 450 و مراکز وابسته 110 کیلوگرم درروز است و بیمارستان های آیت الله کاشانی و امین درتولید پسماندهای عفونی بعد از بیمارستان الزهرا در رده دوم و سوم قرار دارند.