آرشیو یکشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۶۷۶۰
سیاسی
۳

دادگاه آشوب طلبان، علنی یا غیرعلنی؟

اباذر آذربون

برخی از اشخاص متاسفانه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، اعتراضات خود را از طرق غیرقانونی دنبال نمودند در حالی که هر فرد یا گروهی وارد بزرگراه قانون می گردد و خواستار برگزاری انتخاباتی قانونمدار می باشد باید تمام و کمال تابع قانون باشد و تا پایان راه از قانون تبعیت نماید، به هر حال نیروی انتظامی در راستای وظایف قانونی خویش و در برخورد با کسانی که در صدد برهم زدن نظم عمومی بودند برخی از اغتشاشگران را دستگیر نمود. اما در مرحله بعد بحث محاکمه این افراد مطرح می شود. در قانون آیین دادرسی کیفری، محاکمه چنین افرادی به چه صورتی است؟ علنی یا غیر علنی؟ در پاسخ به این پرسش به فصل سوم قانون آیین دادرسی کیفری، ماده 188 باید توجه نمود، مستند به این ماده «محاکمات دادگاه علنی است به استثنای موارد زیر به تشخیص دادگاه

-1 اعمال منافی عفت و جرایمی که برخلاف اخلاق حسنه است -2 امور خانوادگی یا دعاوی خصوصی به درخواست طرفین -3 علنی بودن محاکمه مخل امنیت یا احساسات مذهبی باشد.»

بنابراین علنی بودن یا نبودن محاکمه به نظر دادگاه رسیدگی کننده بستگی دارد و در صورتی که دادگاه محاکمه این افراد را مخل امنیت بداند مستند به بند 3 ماده 188 آیین دادرسی کیفری می تواند به صورت غیرعلنی آنها را محاکمه نماید، در حالی که اصل کلی، علنی بودن محاکمات در دادگاه است. باید توجه داشت که کلمات حقوقی، بار معنایی خاصی دارند و باید با دقت به آنها نگریسته شود. علنی بودن در این ماده به چه معنایی است؟ در پاسخ به این سوال با استناد به تبصره 1 ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری باید گفت که «منظور از علنی بودن محاکمه، عدم ایجاد مانع جهت حضور افراد در جلسات رسیدگی است. خبرنگاران رسانه ها می توانند با حضور در دادگاه از جریان رسیدگی گزارش مکتوب تهیه کرده و بدون ذکر نام یا مشخصاتی که معرف هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی شاکی و مشتکی عنه باشد منتشر نمایند. تخلف از حکم قسمت اخیر این تبصره در حکم افتراست.» بنابراین پوشش خبری روند قضائی محاکمه اغتشاشگران، در چارچوب قوانین بلامانع است.