آرشیو یکشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۶۷۶۰
شهرستان ها
۱۶

امام جمعه تبریز: زکات عامل تطهیر مال و جان است

تبریز-خبرنگاررسالت:

امام جمعه تبریز در همایش استانی زکات در تبریز زکات را از جمله مواردی در اسلام دانست که عامل تطهیر مال و جان خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد: صفت بخل از آن دسته صفاتی است که براساس آموزه های دینی با پرداخت زکات از انسان دور می شود و این امر در دین اسلام بسیار حائز اهمیت است.

امام جمعه تبریز در ادامه با تاکید بر نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات در جامعه اسلامی اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشوری اسلامی زندگی می کنیم از این رو انتظار می رود که پرداخت زکات به بهترین شکل انجام شود و غفلت از آن به هیچ وجه شایسته کشور ما نیست و اگر به این روال پیش برویم، کم کم این فریضه مهم فراموش خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ستادهای احیای زکات باید به طرح های اولویت دار بهای بیشتری دهند،گفت: این امر به آن دلیل است که اسلام دست ها را در امر زکات باز گذاشته و در همین راستا ستادهای احیا در استان ها باید خیلی حساب شده عمل کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار داشت: البته باید توجه داشت که نهادینه کردن فریضه زکات نیازمند فرهنگ سازی درست و اصولی است و در این زمینه ائمه جماعات در شهرستان ها و بخش های هر استان وظیفه دارند مردم را به پرداخت زکات رهنمون شده و راهنمایی های لازم را ارائه دهند.

رئیس ستاد احیای زکات آذربایجان شرقی مصوبه دولت در زمینه اختصاص اعتبار به هر استان به میزان زکات جمع آوری شده در آن مناطق، اظهار داشت: این مصوبه جدید که کمک دولت به میزان زکات جمع آوری شده به هر منطقه است، بسیار خوب بوده و ایجاد انگیزه در مردم را رقم خواهد زد.

وی گفت: اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که بیشتر روستاها آن قدر زکات ندارند که بتوان از طریق آن طرح های بزرگی را اجرا کرد. امام جمعه تبریز تاکید کرد: این مصوبه خوب است اما باید مراقب بود که به بهانه اجرای آن، فقرا و مساکین فراموش نشوند چرا که توجه به اولویت ها ایجاب می کند که فقرا نخستین گروهی باشند که از زکات استفاده می کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه بر رعایت مصارف زکات تاکید کرد و اظهار داشت: مصرف درست و کارآمد زکات باید سرلوحه اقدامات ستادهای احیای زکات باشد.