آرشیو سه‌شنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۵۷
اقتصاد
۴

تولید اوپک تغییر نمی کند

براساس اظهارنظرهای مطرح شده از سوی مسئولان نفتی کشورها، سقف تولید اوپک بدون تغییر باقی خواهد ماند.

سیدمحمدعلی خطیبی نماینده ایران در سازمان اوپک با بیان این مطلب در خصوص آخرین وضعیت بازارهای جهانی نفت در آستانه برگزاری یکصد و پنجاه و چهارمین نشست اعضای اوپک با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بازار از نظر عرضه و تقاضا تقریبا متعادل است، گفت: با توجه به برگزاری نشست فوق العاده اوپک در دسامبر سال جاری در آنگولابیشتر تصمیماتی که در نشست وین گرفته خواهد شد در رابطه با سه ماهه پاییزی است.

وی با اشاره به بررسی های به عمل آمده در رابطه با وضعیت عرضه و تقاضای نفت در طی سه ماه گذشته، تصریح کرد: در نشست آینده اوپک تصمیم گیری نهایی در مورد حفظ و یا تغییر سقف تولید نفت اوپک توسط وزرای کشورهای عضو گرفته می شود.

خطیبی افزود: اما اظهارنظرهای مطرح شده توسط اعضا پیش از برگزاری نشست وین حاکی از آن است که سقف تولید سازمان اوپک بدون تغییر باقی خواهد ماند.

خطیبی که با خبرگزاری مهر گفت وگو می کرد با اشاره به بروز برخی از نشانه ها مبنی بر بهبود نسبی اقتصاد جهانی طی ماه های آینده و احتمال افزایش تقاضای جهانی نفت، تصریح کرد: در حال حاضر کماکان سقف ذخیره سازی های نفت خام در کشورهای مصرف کننده عمده بالااست که به نظر می رسد باید سطح ذخیره سازی های نفت خام مدیریت شود.

به گفته وی، هم اکنون سطح ذخیره سازی های نفت خام از 52 روز معمول به حدود 62 روز افزایش یافته و علاوه بر این، هم اکنون برآوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که سطح ذخیره سازی های نفت خام و فرآورده های نفتی بر روی آب به حدود 100 میلیون بشکه رسیده است.

خطیبی همچنین با اشاره به افزایش تقاضای فصلی نفت در ماه های آینده همزمان با سرد شدن هوا، اظهار داشت: این موضوع می تواند منجر به استحکام وضع بازار در ماه های سرد سال شود.