آرشیو سه‌شنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۵۷
حوادث
۱۵

متخلفان سوزاندن کاه و کلش برنج مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند

مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: با عاملان سوزاندن کاه و کلش محصول برنج در این استان برخورد قانونی می شود.

کامران زلفی نژاد در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اقدام برخی کشاورزان در سوزاندن ضایعات برنج و آلوده شدن هوای گیلان از دود آزاردهنده ناشی از آن در شب،اظهار داشت: برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی، سلامت افراد جامعه، جلوگیری و کاهش سوزاندن ضایعات برنج، این اداره کل پس از مشخص شدن مختصات منطقه با GPS و همکاری نیروی انتظامی متخلفان رابه مراجع قانونی معرفی می کند.

وی ادامه داد: هر ساله از سوزاندن این مواد حجم قابل ملاحظه ای از مواد سمی وارد محیط زیست می شود و سلامت جامعه را تهدید می کند.

زلفی نژاد با بیان اینکه تاکنون جامعه پزشکی استان که به عنوان متولیان اصلی بهداشت جامعه هستند، کوچک ترین واکنشی در این راستا از خود نشان نداده اند، خاطرنشان کرد: به رغم تماس با سازمان نظام پزشکی، آنها این نوع توصیه ها را سیاسی و غیرلازم تلقی کرده اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در پی این غفلت ها، یکی از مرگ بارترین مواد آلاینده محیط زیست هر ساله به میزان قابل ملاحظه ای به زندگی و محیط زیست مردم وارد می شود و در سراسر زندگی انسانی انتشار می یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: مطالعات نشان می دهد که در نوزاد انسان، دی اکسین ها تاثیراتی بر رشد فیزیکی، جنسی و شناختی دارند.

زلفی نژاد، علائم حاد تماس با دی اکسین ها را شامل استفراغ، سردرد، علائم سوزش چشم و پوست و دستگاه تنفس ذکر کرد وگفت: این مواد ممکن است منجر به تعریق و کم شدن آب بدن، از دست دادن وزن بدن، افزایش دمای بدن و سختی تنفس و فساد بافت چربی کبد شود.