آرشیو دوشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۶۲
حوادث
۱۵

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری: زمان تحویل بوئینگ های آمریکا مشخص نیست

درپی انتشار خبر تصمیم آمریکا برای تحویل 20 فروند بوئینگ به ایران، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این سازمان تاکنون گزارشی درمورد زمان تحویل این هواپیماها دریافت نکرده است.

رضا جعفرزاده در گفت وگو با فارس ضمن اشاره به خبری که درخصوص وعده اوباما به منظور تحویل 20 فروند هواپیمای بوئینگ به ایران منتشر شده است، اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری تاکنون نسبت به جزئیات این وعده و نیز چگونگی تحویل هواپیماهای بوئینگ دستور یا گزارشی دریافت نکرده است.

این اظهارات درحالی صورت می گیرد که دو روز قبل پس از انتشار خبر مذکور برخی سایت ها و خبرگزاری ها این موضوع را از قول رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تکذیب کردند.

با این وجود یک منبع آگاه در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: رئیس جمهور آمریکا برای جلب نظر ایران به انجام مذاکره معادل 5/2 میلیارد دلار بوئینگ و قطعات هواپیما به ایران تحویل می دهد.

وی افزود: پیام های رئیس جمهوری آمریکا به ایران برای تحویل این هواپیماها بعداز قطعی شدن انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران فرستاده شده است.

وی اظهار داشت: قیمت حداقل این هواپیماها 75 و حداکثر 120 میلیون دلار است که تخمین زده می شود، تعداد این هواپیماها 20 فروند باشد.

وی یادآور شد: برخی از این هواپیماها و قطعات آن درحال تحویل از طریق کشور ونزوئلابه ایران است.

وی تاکید کرد: هزینه این هواپیماها از محل اموال بلوکه شده ایران تامین شده است. تمامی این هواپیماها نو و تولید سال 2009- 2008 میلادی است.

میزان اموال بلوکه شده ایران در آمریکا با احتساب سود آن حداقل 40 میلیارد دلار است. دارایی های اولیه بلوکه شده ایران در آمریکا به حدود 18 میلیارد دلار می رسد که شامل اموال دیپلماتیک، وجوه نقدی، خریدها و تجهیزات نظامی(اف14) و غیرنظامی می شود که پس از 13 آبان 1358 از سوی ایالات متحده آمریکا مسدود و توقیف شد.