آرشیو دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۷۳
حوادث
۱۵

فروش کلیه برای فرار از بحران اقتصادی

قربانیان بحران اقتصادی و مالی جهان در بریتانیا برای پرداخت بدهی های خود به فروختن کلیه هایشان به قیمت 25 هزار پوند روی آورده اند.

به گزارش فارس، براساس تحقیقات روزنامه ساندی تایمز چندین مورد تبلیغ فروش کلیه از جانب افراد بریتانیایی در اینترنت مشاهده شده است که 5 نفر از آنها با خبرنگاران این روزنامه به طور ناشناسی گفت وگو کرده اند.

یکی از این افراد فردی 26 ساله و پرستار بهداشت روانی است که می گوید برای پرداخت بدهی هایش پس از ورشکستگی در کاری که شروع کرده بود مجبور به فروش کلیه شده است. فرد دیگر یک راننده تاکسی 43 ساله از لنکشایر است که قصد دارد این پول را صرف پرداخت مایملک های رهنی خود کند.هر 2 مرد اعلام کرده اند که قصدشان از این کار هم کمک به نیازمندان به دریافت کلیه است و هم رفع مشکلات مالی خود. یک پزشک برجسته در این زمینه معتقد است که این معضل نشان دهنده نیاز به باز بحثی عمومی در مورد فروش اعضاء است.به نوشته تایمز پروفسور پیتر فرند، رئیس سابق جامعه پیوند اعضا بریتانیا گفت: غرب انجام این کار را به دلایل مختلف ممنوع کرده است اما نتیجه این است که این کار به پشت پرده رفته و به تجارتی زیرزمینی تبدیل شده است. واقعا نیاز به بحث در این مورد حس می شود.حدود 7 هزار نفر در بریتانیا نیازمند پیوند کلیه هستند و 300 نفر نیز سال گذشته در حالی که در انتظار این پیوند بوده اند جان باخته اند.براساس قانون اندام های انسانی پیشنهاد فروش اعضا در انگلستان، ولز و ایرلندشمالی جرم است حتی اگر فروشنده برای انجام عمل پیوند به کشور دیگری سفر کند.