آرشیو شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۱۰
بازرگانی
۵
فراسو

اجلاس اتاق های حاشیه خزر برگزار شد

گروه بازرگانی - رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: بحران مالی جهان نشان داد باید در سطوح منطقه ای تدابیری برای جلوگیری از آسیب رسانی امواج ناخواسته بیاندیشیم.

محمد نهاوندیان در یازدهمین اجلاس شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی و صنعت کشورهای منطقه خزر (ICBC) با بیان این مطلب، کاهش هزینه حمل ونقل و ایجاد پروژه های بزرگ مشترک را که توجیه اقتصادی دارند مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین با اشاره به وجود اتحادیه تجاری اوراسیا، اکو و سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع، جای یک سازمان قوی اقتصادی را برای کشورهای ساحلی دریای خزر خالی دانست و گفت: باید تدابیری اندیشید تا در حد پرتوان تری از اشتراکات منطقه ای استفاده شود.

نهاوندیان تاسیس چنین نهادی را نیازمند همت دولتی و اقدام بازرگانان و فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: باید دولت های منطقه ای را هم تشویق به سامان دادن چنین اقدامی در سطح دولتی کرد تا ضمن اصلاح سیاست های کلان، در سطح خرد نیز موانع بنگاه ها از سر راه آنها برداشته شود.

به گفته دکتر نهاوندیان کشورهای منطقه دریای خزر با نرخ رشد 11درصدی و کاهش تورم از سال 2002 میلادی به بعد مواجه هستند که این نشان دهنده اصلاح سیاست ها است، اما در راه تقویت همکاری ها موانعی وجود دارد که باید برداشته شود.

هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی گیلان نیز تصریح کرد: ایجاد تغییر در الگوی تجارت کشورهای خزر که امری ضروری است، مستلزم شناخت امکانات، توانمندی ها و نارسایی های موجود در این کشورها است.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی هم در سخنانی انرژی ارزان، منابع معدنی متنوع، نیروی انسانی متخصص و بازار مصرف را چهار فاکتور اساسی در فعالیت های اقتصادی و تولیدی برشمرد.

فیروزآبادی، دهه آینده را دهه رشد اقتصادی در کشورهای خزر و ایران عنوان کرد و گفت: سیاستگذاری های کلان کشور از جمله سند چشم انداز 20 ساله، سیاست های اصل 44 و قانون برنامه پنجم اهداف کامل اقتصادی را برای توسعه اقتصادی کشور و همکاری های منطقه ای فراهم می کند.

یازدهمین اجلاس شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی و صنعت کشورهای منطقه خزر روز پنجشنبه به کار خود پایان داد.