آرشیو دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۳۵
تولید
۱۷

الگوی جدید کشت ظرف 10 سال اجرا می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح الگوی کشت ظرف دو برنامه 5 ساله در کشور به اجرا در می آید.

محمدرضا جهانسوز افزود: در این طرح، برای کل مجموعه فعالیت کشاورزی از جالیز تا سر سفره مردم برنامه ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح دیگر محصولاتی مانند سیب زمینی و پیاز دچار مشکلات کمبود یا افزایش تولید در سالهای متوالی نخواهند شد. وی افزود: امسال برای اولین بار الگوی کشت به عنوان یکی از مغفول ترین بخش های کشاورزی اجرا می شود که در راستای کاهش بحران آب و نیز استفاده بهینه از آب های زیرزمینی اجرا می شود و دیگر مسابقه محصولی بین سیب زمینی و پیاز در کشور اجرا نمی شود.

جهانسوز افزود: براساس دستورالعمل کمیته فنی تدوین الگوی کشت 5 ویژگی به محصولات هر منطقه اختصاص می یابد و امسال فاز اول این طرح اجرا می شود.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اطلاعات پایه برای تدوین الگوی کشت در مناطق تدوین و براساس آن برنامه ریزی می شود و در برنامه میان مدت 3 ساله اجرا می شود که در پایان برنامه 3 ساله الگوی کشت کشور درآن منطقه اجرا خواهد شد.

وی افزود: برای اجرای الگوی کشت یک اداره کل مستقل در معاونت امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می شود و در استانها نیز ستادهای تولیدات گیاهی استانها موظف شدند به ستاد الگوی کشت و تولیدات گیاهی تغییر نام پیدا کنند.

جهانسوز تاکید کرد: یک تیم به استانها اعزام شده و براساس ابلاغ کمیته فنی الگوی کشت با زمان بندی 10 روز پایش کشت پائیزه را انجام می دهد و از سال آینده تمام برنامه ها براساس الگوی کشت منطقه ای اجرا خواهد شد.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی افزود: گلخانه های خورشیدی جانشین گلخانه های با انرژی فسیلی می شوند که در آنها انرژی خورشیدی ذخیره می شود و با عایق بندی درودیوار آن با

پشم شیشه گرمای داخل آن حفظ می شود و در زمستان که سرمای بیرون منهای 20 درجه باشد دمای داخل کارخانه با عایق کاری به 2 تا 3 درجه بالای صفر می رسد