آرشیو شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۸۷
اقتصادی
۴

مرکز تجاری ایران در افغانستان به زودی راه اندازی می شود

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مرکز تجاری ایران و افغانستان به زودی راه اندازی می شود.

بابک افقهی در همایش بین المللی «بازگشت، بازسازی و فرصت های سرمایه گذاری در مسیر توسعه افغانستان» اظهار داشت: تاسیس این مرکز تجاری به طور چشمگیری می تواند به رشد و توسعه صادرات غیرنفتی به افغانستان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی مرکز تجاری ایران در افغانستان با همکاری بخش خصوصی انجام خواهد شد، اضافه کرد: این مرکز تجاری می تواند از صدور کالاهای بی کیفیت و تقلبی تحت عنوان کالاهای ایران جلوگیری کرده و همچنین نمایندگان شرکتهای معتبر ایرانی بدون واسطه کالاهای خود را به افغانستان صادر کنند.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به عزم راسخ ایران به گسترش مناسبات تجاری با کشور همجوار شرقی خود، تصریح کرد: افغانستان شریک راهبردی تجاری برای ایران محسوب می شود و هم اکنون حجم مبادلات بازرگانی دو کشور بیش از 600 میلیون دلار است که سهم ایران از این مقدار 590 میلیون دلار است.

افقهی با بیان اینکه نیاز افغانستان به تامین کالاو خدمات سالانه بیش از 4 میلیارد دلار است، ابراز امیدواری کرد، با حل و فصل موانع موجود، حجم مبادلات تجاری دو کشور در آینده نزدیک به مرز 2 میلیارد دلار برسد.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همچنان به تعهدات خود در کنفرانس 2008 پاریس مبنی بر اعطای اعتبار صادراتی 300 میلیون دلاری و کمک بلاعوض 50 میلیون دلاری پایبند است، گفت: متاسفانه موانع لازم برای جذب اعتبارات یاد شده در افغانستان برطرف نشده است.