آرشیو شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۸۷
اقتصادی
۴

ذخایر ارزی ایران از مرز 100 میلیارد دلار فراتر رفت

قائم مقام سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اعلام عبور ذخایر ارزی ایران از مرز 100 میلیارد دلار تاکید کرد: سهم یورو در دخایر ارزی خارجی ایران از دلار آمریکا پیشی گرفته است.

حسین قضاوی طی مصاحبه ای در کشور اردن تصریح کرد: با توجه به سیاستهای بانک مرکزی ایران برای افزایش سهم یورو و سایر ارزهای معتبر بین المللی در ذخایر ارزی خارجی، سهم دلار در این ذخایر به شدت کاهش داشته است و برآورد ما این است که ارزش یورو در میان مدت بیشتر از دلار افزایش یابد، بنابراین کاملامنطقی است تا سهم بیشتری از ذخایر ارزی خود را به یورو اختصاص دهیم.

احمدی نژاد رئیس جمهور ایران ماه گذشته دستور داد تا سهم بیشتری از ذخایر ارزی ایران به یورو تبدیل شود، بحران مالی و اقتصادی آمریکا و افزایش کسری بودجه این کشور موجب کاهش ارزش دلار شده است.

ارزش دلار دیروز با 3/0 درصد کاهش روبرو شد و هر یورو در برابر 4816/1 دلار آمریکا داد و ستد شد، ارزش دلار در برابر یورو از ماه فوریه تاکنون 15 درصد کاهش داشته است.

شاون اسبورن کارشناس ارشد ارزی در تورنتو گفت: دلار وارد سیر کاهش ارزش فصلی خود شده است و بانکهای مرکزی آسیا به خرید یورو ادامه خواهند داد.

قضاوی همچنین گفت: میزان ذخایر ارزی ایران از 100 میلیارد دلار فراتر رفته است، وی در عین حال اشاره ای به سهم ذخایر یورو و دلار در ایران نکرده است.