آرشیو شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۸۷
اخبار
۳

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور: بارندگی در پاییز امسال در حد انتظار خواهد بود

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: پاییز و یک ماه نخست زمستان امسال بارش نزولات جوی کمتر از حد معمول نخواهد بود.

به گزارش ایرنا پرویز رضازاده افزود: شرایط دمای هوا در پاییز امسال نسبت به حد معمول پنج دهم تا یک درجه فراتر از معمول پیش بینی شده است.

وی گفت: این افزایش دما نسبت به حد معمول دمای هوا در کشور اثرات منفی بر تبخیر و آب استحصالی خواهد گذاشت.

به گفته وی، از نظر کاهش بارش و خشکسالی، جنوب غرب کشور شامل بوشهر، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال وبختیاری در دو سال زراعی اخیر وضعیت بدی را در کشور داشتند.

رضازاده گفت: احتمال رخداد بارش مربوط به پیش بینی نرمال و فراتر نرمال است که 70 درصد از پیش بینی ها مربوط به پیش بینی ها معمول و مابقی مربوط به پیش بینی بلندمدت هواشناسی است.

وی بیان کرد: به دلیل کاهش بارندگی و منابع زیرزمینی و سفره های زیرزمینی، رودخانه هایی مانند زاینده رود دچار خشکسالی شدند.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور افزود: ترمیم میزان کاهش سفره های زیرزمینی در دراز مدت اتفاق می افتد و با مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف به تدریج این کاستی ها جبران می شود.

رضازاده، در خصوص خشکسالی های اخیر در کشور گفت: کم بارشی یک واقعیت اقلیمی است و نیاز آبی بخش کشاورزی و افزایش سرانه جمعیت باعث افزایش میزبان نیاز آبی کشور شده است.

به گفته وی، پیشرفت های ایران در زمینه پیش بینی هواشناسی در 10 ساله اخیر از رشد فزاینده ای برخوردار بوده و از امکانات و مدل های روز هواشناسی برای پیش بینی هوا در ایران بهره گرفته می شود.

رضازاده گفت: پیش بینی در هواشناسی پیش گویی نیست و حل برخی از معادلات براساس متغیرها در علوم هواشناسی کاربرد مطلوبی دارد.