آرشیو شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۲۱۰۸
سیاسی
۶

سفیر انگلیس در ایران: انگلیس با ایران همکاری می کند

سایمون گس سفیر بریتانیا در ایران می گوید کشورش مایل است برای حل برخی مشکلات مهم فراروی جهان با ایران همکاری کند.گس در مصاحبه اختصاصی با بی بی سی فارسی گفت: «باید بتوانیم با ایران نه تنها بر سر پرونده هسته یی، بلکه درباره افغانستان، عراق و امنیت انرژی صحبت کنیم.

همچنین امیدوارم بتوانیم درباره موضوعات مهم روز جهان مانند تغییرات جوی و کاهش فقر هم گفت وگو کنیم.»

سفیر بریتانیا در تهران در پاسخ به برنامه «صفحه دو» تلویزیون فارسی بی بی سی، در مورد سیاست کشورش در قبال برنامه هسته یی ایران گفت کشورش به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای این پرونده است.

وی در عین حال افزود: «حقیقت این است که اگر پیشرفتی صورت نگیرد، احتمال می دهم کشورهای دخیل دوباره بررسی وضع تحریم ها را در دستور کار قرار دهند و ببینند آیا از طریق تحریم های تازه پاسخی می گیرند و دولت ایران را تشویق به تصمیم گیری می کنند غیا نهف.

اما بگذارید خیلی صریح بگویم این (وضع تحریم های بیشتر) چیزی نیست که ما آن را بخواهیم.»

سایمون گس از ایران خواست نه تنها بریتانیا، بلکه آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان ملل را قانع کند که برنامه اتمی اش کاملا صلح آمیز است.

به اعتقاد گس، «اگر ایران به قطعنامه های شورای امنیت عمل کند و بتواند آژانس بین المللی انرژی اتمی را راضی کند، مزایای زیادی برای ملت ایران خواهد داشت: نه تنها در سوخت اتمی، بلکه در زمینه فرصت های سرمایه گذاری و تجاری که سه کشور اروپایی همراه با امریکا، روسیه و چین در قالب بسته پیشنهادی به ایران ارائه داده اند».