آرشیو یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۱
دنیا
۴

سریلانکا 136000 پناهنده جنگی تامیلی را آزاد می کند

گروه بین الملل- روز شنبه یک مقام ارشد اعلام کرد سریلانکا ماه آینده 136،000 پناهنده تامیلی را که هنوز در اردوگاه های غیر بهداشتی دولت باقی مانده اند آزاد خواهد کرد.

این افراد از شش ماه گذشته یعنی پایان جنگ داخلی این کشور در اردوگاه های دولت بازداشت بوده اند.

حدود 300،000 پناهنده جنگی پس از گریختن، در ماه های آخر جنگ دولت با شورشیان ببرهای تامیل به این اردوگاه ها برده شدند.

تامیل ها که در اقلیت نژادی به سر می برند برخلاف میلشان در اردوگاه ها نگهداری می شوند. بیش از نیمی از آنها در ماه های اخیر در میان فشارهای گروه های حقوق بشر و دولت های خارجی آزاد شده اند. مقامات می گویند نزدیک به 136،000 نفر در این اردوگاه ها در بازداشت به سر می برند و توسط سربازان و سیم های خاردار از آنها محافظت می شود.

باسیل راجاپاکسا، مشاور ارشد رییس جمهوری ماهیندا راجاپاکسا، روز شنبه اعلام کرد پناهندگان پس از اول دسامبر آزادند که به روستاهای خود بازگردند و اردوگاه ها تا 31 ژانویه به طور کامل بسته خواهند شد. این خبر دو روز پس از آن اعلام شد که جان هولمز معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان دوستانه، سریلانکا را برای آزاد کردن پناهندگان جنگی تحت فشار قرارداد. سریلانکا در ماه سپتامبر به سازمان ملل قول داد همه غیرنظامیان تا پایان ژانویه به خانه هایشان فرستاده خواهند شد.

گروه های حقوق بشر معتقدند بازداشت نوعی تنبیه جمعی غیر قانونی برای این گروه نژادی است و دسترسی به اردوگاه ها تحت نظارت شدید امکان پذیر است.

دولت اصرار دارد که تامیل ها باید از شورشیان جدا شوند و روستاهای پناهندگان نیز باید قبل از بسته شدن اردوگاه ها مین زدایی شوند.

روز شنبه راجاپاکسا گفت به ارتش برای آزادی زندانیان سیاسی چراغ سبز داده شده است؛ چراکه هیچ گونه تهدید امنیتی باقی نمانده است. وی افزود زندانیان می توانند در مناطق پاکسازی شده از مین ساکن شوند.

نیروهای دولت سریلانکا در ماه مه ببرهای تامیل را از پا درآوردند و به 25 سال جنگ با جدایی طلبان تامیل خاتمه دادند. در این درگیری ها حدود 80،000 تا 100،000 نفر کشته شدند.