آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۲
اجتماعی
۶

ضرورت محرومیت دانه درشت های موادمخدر از مزیت های اجتماعی

دانه درشت های حمل و توزیع موادمخدر علاوه بر مجازات های سنگین باید از مزیت های اجتماعی هم محروم شوند.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این مطلب به ایرنا گفت: مجازات های درخور و واقعی نسبت به دانه درشت های موادمخدر اجرا نمی شود چراکه اگر کسی در حین حمل و توزیع مقدار بالایی از مواد مخدر دستگیر شود، برخورد قانون باید به گونه ای باشد که مجرم از ارتکاب مجدد جرم پرهیز کند.

طاها طاهری با تاکید بر این که اجرای قانون درباره دانه درشت های حوزه موادمخدر باید بموقع، سریع و عاری از هرگونه اطاله وقت باشد، افزود: قانون و قوه قضائیه نباید فرآیند دادرسی یکسانی را برای این افراد و سایر مجرم های جرایم دیگر اجرا کند و دانه درشت های حوزه موادمخدر باید از تکرار جرم خود واهمه و هراس داشته باشند. وی گفت: بنابراین فردی که در حوزه موادمخدر دستگیر می شود، باید از برخی مزیت های اجتماعی همانند داشتن گذرنامه، حساب بانکی و سایر مزیت هایی که یک شهروند عادی برخوردار است، محروم شود. وی افزود: قانون باید در این بخش تشدیدکننده و سخت گیر باشد و کسی که در حوزه توزیع و حمل موادمخدر با مقدار بالافعال است، باید متحمل مجازات ها و محرومیت های اجتماعی سختی شود.

طاهری با بیان این که بیشترین سخت گیری ها با رعایت موازین و قانون باید در مورد دانه درشت های موادمخدر اعمال شود، گفت: عمده ترین مشکل ما در این حوزه بازدارندگی پائین قانون در رابطه با توزیع کنندگان و حاملان موادمخدر است. البته قوه قضائیه هم با این موارد برخورد کرده و حتی گاهی مجازاتی مانند اعدام را برای این افراد اجرا می کند. البته مجازات کمتر از این هم برای افرادی که در این حوزه وارد می شوند باید سختگیرانه و همراه با محرومیت های اجتماعی و بازدارندگی قوی باشد.