آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۲
ایران زندگی
۱۳

پیشگیری از سکته با تغییر سبک زندگی

سکته مغزی یا قلبی اختلالی است که اگرچه عملکرد برخی اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد ولی در نهایت قابل بهبود است. علی رغم درمان های مختلف، تغییر سبک زندگی مهمترین بخش از درمان بیماران با سابقه سکته قلبی یا مغزی محسوب می شود که به وسیله آن عملکرد اعضای بدن پس از مدتی دوباره به حالت قبل برمی گردد.

اجتناب از مصرف سیگار: یکی از مهمترین توصیه های پزشکان به افراد علاوه بر ترک سیگار، پرهیز از قرار گرفتن در معرض دود آن است.

تغییر عادات غذایی: از پزشک برای تنظیم رژیم غذایی مناسب کمک بگیرید. دیابت، افزایش فشار و چربی خون از اختلالاتی است که توجه بیشتر به نیازهای غذایی را می طلبد. زرده تخم مرغ، گوشت پرچرب، کره و خامه باعث افزایش میزان کلسترول خون می شود. شکر، نمک و چربی های اشباع شده مواد غذایی هستند که باید از رژیم غذایی حذف شود. به جای مصرف غذاهای سرخ شده از مواد غذایی بخارپز، آب پز یا کبابی استفاده کنید. میوه، سبزیجات، حبوبات، ماهی، مرغ و دانه های خوراکی غنی از مواد غذایی ضروری و مفید برای بدن است.

تمرینات ورزشی: ابتدا ورزش را به آرامی شروع کنید به طوری که مدت زمان تمرینات ورزشی بیش از 30 دقیقه در هفته سه الی چهار مرتبه شود. تمرینات کششی و حرکات ورزشی و آب درمانی بهترین نوع ورزش پس از حمله قلبی یا سکته مغزی محسوب می شود.

ورزش خطر بروز حمله قلبی یا مغزی را کاهش می دهد و با تقویت عضلات قلب مانع از تکرار آن می شود. وزن را کنترل می کند و علاوه بر کنترل فشارخون خلق و خو را بهبود می بخشد.

کنترل منظم فشارخون و در صورت نیاز درمان آن حفظ کردن وزن طبیعی اجتناب از کار و قرار گرفتن در محیط های پراسترس

انجام آزمایشات لازم زیر نظر پزشک

حمایت عاطفی: علاوه بر موارد گفته شده هم صحبتی با دوستان یا آشنایان، اجتناب از تنهایی و ارتباط با دیگران تاثیر بسزایی در جلوگیری از تکرار حمله قلبی و مغزی دارد و در برگشت عملکرد اعضای آسیب دیده تاثیر بسزایی دارد.