آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۲
صفحه آخر
۲۸

یحیی یثربی و 3 کتاب تازه

علیرضا سمیعی

گروه فرهنگ و هنر جلد دوم کتاب «تفسیر روز» اثر دکتر یحیی یثربی که به انتشارات امیرکبیر سپرده شده بود در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

جلد اول همین اثر شامل مقدمه، تفسیر سوره حمد و سوره بقره بود. در این مجلد سوره آل عمران تا آخر سوره مائده مورد تفسیر قرار گرفته است. یثربی در این مورد به «ایران» گفت: «این تفسیر که از تکرار نظر گذشتگان حذر کرده است بیشتر بر مسائل روز، نظیر قدرت، حقوق بشر، انسان شناسی، عقل و... تمرکز دارد. در این کتاب سنت پرانتز گذاشتن را کنار گذاشته ام و احتمالا در 7 جلد پایان یابد.»

او همچنین کتابی تحت عنوان «عرفان عملی را به «بوستان کتاب قم» سپرده که اکنون زیر چاپ است و بزودی پخش خواهد شد. در این کتاب مدل عرفان عملی «خواجه عبدالله انصاری» در «منازل السائرین» به سبک شخص یثربی متحول شده است. مثلا منازل صدگانه خواجه در 40 منزل تدوین و تنظیم شده است. در این کتاب مشکلات پیش از سلوک همچون مسائل سیاسی و اجتماعی که برای سالک پیش می آید تحلیل شده است و برای اولین بار سفرهای دوم و سوم و چهارم عرفانی ترسیم شده اند.

اثر بعدی یثربی «حکمت متعالیه صدرا» با عنوان فرعی «بررسی، نقد و ارزیابی حکمت متعالیه» به انتشارات امیرکبیر سپرده شده بود که هم اکنون زیر چاپ است. این کتاب با 15 فصل در 500 صفحه به معرفی فلسفه و نوآوری های ملاصدرا می پردازد. او پیش از این در «حکمت مشاء» و «حکمت اشراق» همین کار را بر روی ابن سینا و سپس سهروردی انجام داده بود. وی در پی این است تا نشان دهد ملاصدرا در چه مواضعی نوآوری داشته و در چه مواردی دست به تکرار و یا اقتباس زده است.