آرشیو یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۹۱
تهران
۱۰

چرخه ای که نمی چرخد!

قوانین بیمه صرف رفاه و آسایش و درمان رایگان بیمه شد گان است اما اخیرا یکی از بیمارستان ها بخشنامه ای را به اجرا گذاشته است مبنی بر این که بیمارانی که تحت پوشش بیمه هستند و کمتر از پنج سال سابقه و حق پرداخت بیمه دارند از انجام برخی از اعمال جراحی، محروم هستند و باید همانند سایر بیماران غیربیمه هزینه درمان خود را پرداخت کنند. این اقدام که به دور از اصول قانونی است سبب شده تا بسیاری از بیمه شدگانی که نیاز به درمان و عمل جراحی دارند گله مند شده و خواستار رسیدگی به این امر شوند. چنین به نظر می رسد که سایر بیمارستان ها از این قضیه مستثنی باشند. از آنجا که طبق قوانین بیمه هر بیمه شده ای می تواند از بیمارستان های طرف قرارداد بطور رایگان برای درمان استفاده کرده و هیچ گونه هزینه ای را پرداخت نکند اقدام این بیمارستان به عنوان یکی از مجهزترین بیمارستان ها به نوعی اجحاف به بیمه شدگان است.

سوال اینجاست که بیمارانی که کمتر از پنج سال حق بیمه پرداخت کرده اند برای انجام اعمال جراحی چه باید بکنند. باتوجه به این که این بیمارستان توانایی انجام اعمال جراحی را دارد که شاید از عهده سایر بیمارستان ها خارج باشد آیا باید پروسه و طول درمان خود را به دلیل بخشنامه های درون سازمانی متوقف کنند و به پنج سال آینده واگذار کنند یا با هزینه های بالادر مراکز درمانی دیگر، دوره درمان خود را تکمیل کنند.

اگر این بخشنامه منطقی و اصولی باشد و ساختار اجتماعی دارد پس چرا به صورت قانون درنیامده و در سایر بیمارستان ها اجرا نمی شود. گله مندی بیمه شدگان سبب شد تا روزنامه «ایران» پیگیر موضوع شده و صحت و علت آن را هم از بیمارستان

به عنوان متولیان امر جویا شود ولی با گذشت دو ماه و پیگیری های مکرر هیچ کدام از مسئولان مربوط حاضر به پاسخگویی نشده و توپ را در زمین دیگری انداختند و از آن طفره رفتند. این در حالی است که بیمه شدگان در جست وجوی علت وضع و اجرای این گونه بخشنامه هایی هستند که ظاهرا بدون در نظر داشتن عواقب و حقوق بیمه شدگان وضع می شود.