آرشیو یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۹۱
صفحه آخر
۲۸

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پژوهش از اولویت های افق کلان فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت در حوزه پژوهش را جزو یکی از مهم ترین اولویت افق های کلان فرهنگی دانست.

دکتر سیدمحمد حسینی گفت: تحقیق و پژوهش باید به تدریج جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کند تا زمینه دستیابی به اهداف بلند تعیین شده، فراهم شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مراسم پانزدهمین دوره انتخاب کتاب سال و دوازدهمین دوره پژوهش های برگزیده فرهنگی و هنری استان کرمان سخن می گفت، افزود: باید با همکاری افزون تر حوزه و دانشگاه، نسبت به گذشته و استفاده از ظرفیت های این دو نهاد اثرگذار، گام های بلندی در راستای اقدامات فرهنگی و هنری برداشته شود.

وی ادامه داد: هم اکنون و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در رفع مظلومیت از حوزه فرهنگ، دولت دهم تلاش و توجه گسترده ای جهت تحقق این امر در سطح کشور معطوف کرده است.

دکتر حسینی تاکید کرد: درک عمیق از نیازهای موجود، سهم بسزایی در طراحی برنامه استراتژیک دارد. درک صحیح شرایط و نیازهاست که سمت و سوی پژوهش و در نتیجه سمت و سوی برنامه ریزی کلان پژوهشی را معین می کند. وی افزود: در زمینه تحقیق و پژوهش طی 4 سال گذشته در کشور اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است اما حجم مطالبات، اهمیت و حساسیت موضوع و فاصله تا نقطه هدف گذاری شده باعث می شود تا در این زمینه نیاز به حضور و همگرایی گسترده ای در سطح کشور احساس شود.

وی گفت: تنوع و تکثر مراکز پژوهشی، رشد قابل ملاحظه واحدهای انتشاراتی، افزایش کمی و کیفی مجلات تخصصی و نیمه تخصصی و حجم فزاینده کتاب ها و مقاله های تحقیقی طی 4 سال گذشته موید رشد تحقیق و پژوهش در کشور است، اما هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب کارهای زیادی پیش رو داریم.

در مراسم پانزدهمین دوره انتخاب کتاب سال و دوازدهمین دوره پژوهش های برگزیده فرهنگی و هنری استان کرمان، قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در سخنانی گفت: امسال در استان کرمان 204 کتاب در موضوعات فلسفه، روانشناسی، دین، زبان، علوم اجتماعی، هنر، ادبیات، تاریخ، جغرافیا و زندگینامه منتشر شده که این میزان در مقایسه با سال گذشته 25 درصد رشد داشته است.