آرشیو چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۷۶
صفحه اول
۱

همزمان با تصمیمات جدید سران اوپک

قیمت نفت به 74 دلار نزدیک شد

سران حاضر در نشست یک روزه اوپک در آنگولا-عکس: AFP
سران حاضر در نشست یک روزه اوپک در آنگولا-عکس: AFP

گروه بین الملل- روز سه شنبه قیمت نفت به بیش از73 دلار رسید. زیرا سرمایه گذاران انتظار داشتند سازمان اوپک سقف تولید را تغییر ندهد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه فوریه به 16/73 دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش قراردادها در رقم 72/73 دلار ثابت شد.

ارزش قراردادهای ماه ژانویه که روز دوشنبه منقضی شد با 89 سنت کاهش در رقم 47/72 دلار ثابت شد.

روز دوشنبه رهبران اوپک اعلام کردند این سازمان که حدود 35 درصد از نفت جهان را تامین می کند سقف تولید را تغییر نخواهد داد. سرمایه گذاران به دنبال نشانه هایی مبنی بر برنامه اوپک برای افزایش پیروی از سطح کنونی تولید هستند. تحلیل گران معتقدند با افزایش قیمت نفت نسبت به سال گذشته برخی از اعضای اوپک از سهمیه تولید خود فراتر رفته اند.

مرکز تحقیقاتی ریتربوش اند آسوشیتس در گزارشی عنوان کرد «عدم تغییر سقف تولید اوپک قطعی است اما اظهارات وزرای نفت اوپک نشان دهنده تلاش های بیشتر برای افزایش پیروی از سقف کنونی است.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه ژانویه قیمت نفت کوره به 93/1 دلار درهر گالن رسید. بنزین 86/1 دلار درهر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به 56/5 دلار در هر 1000 پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه بشکه ای 99/72 دلار معامله شد.