آرشیو چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۷۶
دنیا
۴

دیده بان حقوق بشر خواستار شد

تحقیق درباره مرگ زندانی افغان

گروه بین الملل- علت مرگ یک زندانی در اداره امنیت ملی افغانستان مورد تردید قرار گرفته است و دیده بان حقوق بشر خواستار تحقیق در مورد آن شده است.

اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که این زندانی در اثر «خودکشی» جان داده است.

اما سازمان دیده بان حقوق بشر نسبت به این اظهارات، ابراز تردید کرده است. بر اساس گزارش بی بی سی، گزارش ها حاکی است که عبدالبصیر، حدود یک ماه پیش در ارتباط به حمله افراد طالبان به یک مهمانسرای مربوط به سازمان ملل متحد در کابل بازداشت شد. در این حمله هشت نفر از جمله حداقل پنج کارمند خارجی سازمان ملل متحد کشته شدند.

پدر و دو برادر عبدالبصیر نیز در ارتباط به این حادثه بازداشت شدند و هنوز زندانی هستند.

دیده بان حقوق بشر به نقل از خانواده عبدالبصیر گفته است که اداره امنیت ملی از پیگیری بیشتر در مورد چگونگی مرگ عبدالبصیر جلوگیری کرده است و گفته اند که اگر آنها جسد عبدالبصیر را به زودی دفن کنند، پدر و برادران او آزاد خواهند شد.

این سازمان همچنین می گوید که دریافت های طب عدلی(پزشکی قانونی) افغانستان در مورد علت مرگ این زندانی رسما منتشر نشده است.

براساس گزارش دیده بان حقوق بشر، عبدالبصیر در هفتم دسامبر زمانی که در بازداشت اداره امنیت ملی بود جان داد و جسد او یک روز بعد به خانواده اش تحویل داده شد.

دیده بان حقوق بشر می گوید عکس هایی که از جسد عبدالبصیر گرفته شده است، آثار و علایمی را در سر و بدن او نشان می دهد که نشان می دهد احتمالااو شکنجه شده است. براد آدمس، رییس بخش آسیایی دیده بان حقوق بشر می گوید: «هر گونه تلاش اداره امنیت ملی برای جلوگیری از تحقیق در مورد مرگ بصیر، شک و تردید در مورد احتمال بدرفتاری (در زندان) را افزایش می دهد.»

آقای آدمس می گوید: «دادستانی کل و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، باید تحقیقات فوری در این مورد را آغاز کند و نتایج آن را در اختیار خانواده بصیر قرار بدهند.»

دیده بان حقوق بشر می گوید: علاوه بر عبدالبصیر، گزارش های متعددی در مورد شکنجه زندانیان در اداره 17 امنیت ملی به دست این سازمان رسیده است.

این سازمان انتقاد می کند که با این وجود، دولت افغانستان و جامعه بین المللی توجه ویژه ای به ایجاد اصلاحات در اداره امنیت ملی افغانستان و اصلاح شرایط بازجویی از زندانیان به خرج نداده اند.