آرشیو چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۷۶
بورس کالا
۱۵

خبر

اجرای نخستین طرح تولید مس به روش بیولیچینگ توسط بخش خصوصی

گروه بورس کالا- نخستین طرح تولید مس به روش بیولیچینگ توسط بخش خصوصی با 20 درصد پیشرفت در حال اجرا است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، کامران وکیل، دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی، با بیان این مطلب گفت: این طرح با 400 میلیارد ریال سرمایه گذاری، از مرداد امسال اجرا شده و تا پایان مرداد 89 به بهره برداری می رسد. وکیل ادامه داد: با راه اندازی این کارخانه 5 هزار تنی تولید مس در شهرستان جیرفت، 120 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم به کار مشغول خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: روش بیولیچینگ پیش از این، در مجتمع مس سرچشمه به صورت پایلوت اجرا شده بود.

دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با بیان این که کمربند اندیس مس از استان کرمان تا استان زنجان کشیده شده است، اظهار داشت: دولت با حمایت وی‍ژه در بخش صنایع هایتک می تواند زمینه ساز جذب سرمایه های بخش خصوصی برای احداث کارخانه های زیادی در معادن کوچک کشور شود که علاوه بر سودآور بودن و کمک به حجم صادرات، سهم قابل توجهی در اشتغال منطقه خواهد داشت.

احتمال افزایش قیمت بیلت در چین

مرکز خدمات فولاد ایران- در هفته دوم دسامبر قیمت بیلت در بازار داخلی چین 9/2 تا 4/4 دلار هر تن افزایش یافت.

در نتیجه تولیدکنندگان داخلی بیلت قصد دارند قیمت بیلت سایز 150 را در بازار نقدی، 471 دلار و 5 سنت هر تن با مالیات ارزش افزوده، کنند. قیمت بیلت طی چند هفته اخیر در حدود قیمت 469 دلار هر تن در نوسان بوده است.

تجار می دانند که قیمت های اخیر برای کارخانه ها سودی دربر نداشته و قیمت تقریبا به کف رسیده است. در نتیجه برخی آینده نگری کرده و شروع به پر کردن انبارها نموده اند. بالارفتن حجم معاملات به افزایش قیمت ها کمک کرده است.

افزایش قیمت مواد اولیه نیز در افزایش قیمت ها موثر بوده است. قیمت تحویل نقدی سنگ آهن هند این هفته کمی افزایش یافت. بعضی از تولید کننده های داخلی کک قیمت را افزایش داده اند تا هزینه های رو به رشد تولید را جبران کنند. اگر این روند ادامه یابد قیمت بیلت کم کم افزایش می یابد.