آرشیو چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۷۶
بانک و بیمه
۱۳

پیشنهادتعیین نرخ ارز شناور برای حمایت از صادرکنندگان

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار تعیین شناور نرخ ارز برای حمایت از صادرکنندگان شد و گفت: دولت موظف است کسری سود تسهیلات ارزان قیمت پرداختی به تولید توسط بانک ها را جبران کند.

سیدحسین هاشمی در گفت وگو با خبرگزاری مهر درباره کاهش مجدد نرخ سود بانکی و تک رقمی شدن آن گفت: با توجه به اینکه در این زمینه گزارشی به دست ما رسیده است که نشان از بالابودن نرخ سود بانک های دولتی و خصوصی دارد، بر همین اساس معتقدم که برای تولید باید مناسب ترین قیمت داده شود.رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: اگر در زمان ارائه تسهیلات به تولید با سود مناسب، برای شبکه بانکی کشور مشکلی به وجود بیاید دولت موظف است تا کسری ها را جبران کند.

هاشمی در ادامه بیان داشت: برای کمک به توسعه صادرات نیز باید قیمت های نرخ ارز شناور تعیین شود تا از این طریق برای توسعه صادرات شرایط مناسب مهیا شود.

وی خاطرنشان کرد: فراهم شدن شرایط مناسب و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به تولید علاوه بر تقویت تولیدات داخل کشور، فضای صادرات را نیز توسعه می دهد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اخیرا از گزارش مستند و معتبری در زمینه نرخ سود دریافتی بانک های دولتی و خصوصی در سال گذشته خبر داده بود که طی آن بانک های دولتی در سال گذشته از محل پرداخت تسهیلات به تمام بخش ها تا 25 درصد و بانک های خصوصی کشور نیز تا 40 درصد سود دریافت کرده بودند.

هاشمی در خصوص گزارش سود بانکی سال 87 این نکته را هم اضافه کرده بود که به رغم اظهار بانک ها به ضرر و زیان در پرداخت تسهیلات، آنچنان که گفته می شود شرایط نامناسبی در بانک ها وجود ندارد.