آرشیو شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۹۲
اخبار کشور
۳

برگزاری همایش بزرگداشت علامه محمدتقی مجلسی در اصفهان

همایش بزرگداشت علامه «محمدتقی مجلسی» روز پنج شنبه در اصفهان برگزار شد.

به گزارش روز پنج شنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی این همایش از سری همایش های حیات دوباره مرکز آموزشی «جامعه المصطفی العالیمه» است که در مرکز تحقیقات و نشر معارف اهل بیت (ع) اصفهان برپا شد.

حجت الاسلام «علی غلامی» سخنران این همایش، علامه مجلسی را از جمله اندیشمندان دینی دانست که در دوره های پس از خود نیز تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: درخت تناور فرهنگی جهان اسلام مرهون تلاش های علمای ایرانی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به ضرورت بررسی نقش علمای ایرانی - اسلامی بزرگی همچون علامه مجلسی یادآور شد: اگر علمای ایران از فرهنگ و تمدن اسلامی جدا شوند، بیش از هشتاددرصد فرهنگ اسلامی نادیده انگاشته خواهد شد.

وی ابهام زدایی و رفع مظلومیت از خاندان مجلسی را از جمله دیگر اهداف اساسی برگزاری این همایش نام برد و افزود: متاسفانه به گونه ای علیه این خاندان رفتار شده که حتی در داخل حوزه هم برخی تحت تاثیر این هجمه های فکری قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر ضرورت شناساندن عرفان ناب شیعی در مقابل عرفان های کاذب، گفت: عرفان های کاذب و نوظهور در قیاس با عرفان شیعه همچون سایه های مقابل آفتاب هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه، احیای صحیفه سجادیه را مرهون تلاش های مجلسی اول دانست و بر باریک بینی موشکافانه این عالم بزرگ در جمع آوری و نقل احادیث تاکید کرد.

علامه ملامحمدتقی مجلسی در سال 1003 هجری قمری در اصفهان به دنیا آمد و پس از یک عمر تفقه و فعالیت پربار علمی در یازدهم شعبان سال 1070 هجری قمری در همین شهر بدرود حیات گفت و در مسجد جامع به خاک سپرده شد.