آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۰۰
اخبار کشور
۱۴

خارج از دستور

حاشیه های جلسه بودجه

نخستین جلسه رسیدگی به لایحه بودجه 89 با حاشیه هایی همراه بود.

اول اینکه مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در مجلس پیش از آغاز سخنان مخالفین و موافقین لایحه بودجه 89 با استناد به ماده 78 آئین نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: بودجه معمولاحداکثر 20 تا 21 تبصره دارد اما امسال دولت در لایحه تقدیمی خود 13 بند پیشنهاد داده بود که در کمیسیون تلفیق 73 بند به آن اضافه شده است.

وی افزود: ما انتظار داشتیم مخبر کمیسیون در این خصوص توضیح دهد چرا که با این تغییرات این لایحه بودجه دیگر بودجه دولت نیست.

کوچک زاده خطاب به لاریجانی خاطر نشان کرد: بهتر است اجازه دهید پیش از آغاز سخنان مخالفین و موافقین توضیحاتی در این زمینه داده شود. اما لاریجانی اعتراض کوچک زاده را وارد ندانست.

دیگر اینکه نصاب عددی نمایندگان در جلسات صبح و عصر خانه ملت بسیار شکننده بود. به طور مثال جلسه صبح با نصاب لب مرزی 195 نماینده آغاز شد ولی پس از چند دقیقه این رقم به 190 و 189 و... رسید.

زنگ جلسه عصر هم با نصاب بسیار ضعیفی به صدا درآمد که همین امر تذکر تعدادی از نمایندگان را در پی داشت.

گفتنی است مجلس شورای اسلامی در حال حاضر رسما بیش از 285 نماینده دارد ولی در اغلب جلسات به طور میانگین حدود 100 نماینده غایبند.

این کار سابقه نداشته است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص سفرهای خارجی علی لاریجانی گفت: در دوره های گذشته سابقه نداشته است روسای مجلس تا این حد با انجام سفر، در حوزه حساس و کلیدی سیاست خارجی اعلام موضع کنند، این کار صحیح نیست و لاریجانی باید تجدیدنظر کند.

حمید رسایی در گفت وگو با ایرنا درباره اعلام مواضع کشورمان در عرصه سیاست خارجی اظهار داشت: براساس قانون اساسی رهبر معظم انقلاب جهت کلی سیاست خارجی را تعیین می کنند و نحوه اجرای این سیاست ها هم بر عهده دولت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: باید مواضع سیاست خارجی در راستای سیاست های رهبری اعلام شود از آنجایی که ممکن است مجامع و جریانات رسانه ای بین المللی از این موضع گیری ها سوءاستفاده کنند باید در اعلام این مواضع بازنگری شود، زیرا طرف های مقابل به دنبال تفاوت دیدگاه میان مسئولین ایرانی هستند.