آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۰۰
اخبار کشور
۲

معاون مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل: سازمان های اطلاعاتی آمریکا حمله به ایران را عملیات روانی می دانند

یک تحلیلگر ارشد امنیت ملی در اسرائیل، تصریح کرد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا حمله به ایران را عملیات روانی می دانند.

اورایم کام، معاون مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل طی مقاله ای در روزنامه هاآرتص نوشت: «آمریکا هنوز به این مرحله نرسیده است که درباره حمله نظامی به ایران تصمیم گیری کند».

وی با تاکید بر اینکه سازمان های اطلاعاتی آمریکا ترجیح می دهند از اقدام نظامی علیه ایران خودداری کنند تصریح کرد: «در واقع اعلام اظهاراتی مبنی بر حمله نظامی به ایران با هدف اعمال فشار روانی بر ایران مطرح می شود و قصد جدی برای عملی کردن این گونه تهدیدها وجود ندارد.»

اورایم کام، در تشریح علل اصلی خودداری از حمله به ایران از سوی مقامات کاخ سفید گفت: مقامات بلندپایه کاخ سفید سه علت اصلی را برای خودداری از حمله به ایران ذکر می کنند؛ اول اینکه در شرایط کنونی اولویت با گام های سیاسی و حرکت در چارچوب اعمال مجازات های بیشتر علیه ایران است. دوم اینکه اقدام نظامی پیامدهای غیرقابل پیش بینی به همراه دارد و ثبات منطقه خاورمیانه را به هم می زند و امنیت نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه خلیج فارس را به خطر می اندازد و سوم اینکه حمله نظامی برنامه هسته ای ایران را متوقف نمی کند بلکه حداکثر آن را به مدت یک تا سه سال به تعویق می اندازد.

وی افزود: البته علل دیگری نیز وجود دارد که مانع تمایل آمریکا به موافقت با حمله نظامی به ایران می شود، از جمله اینکه واشنگتن نمی خواهد نیروهایش در افغانستان یا عراق را با گشودن جبهه ای جدید به خطر بیندازد.

این مقام صهیونیستی تصریح کرد: مشکل دیگر این است که اسرائیل نیز بدون دریافت چراغ سبز یا حداقل چراغ زرد آمریکا نمی تواند اقدامی نظامی علیه ایران انجام دهد زیرا از یک سو قدرت نظامی تل آویو ضعیف تر از واشنگتن است و از سوی دیگر پاسخ تهران به این اقدام احتمالی شدید خواهد بود. وی گفت: به نظر می رسد برای حمله به ایران صرفا دو راه وجود داشته باشد؛ یا ایران اقدامی تحریک آمیز در زمینه هسته ای انجام دهد یا اینکه بتوانیم مسئولان آمریکایی را قانع کنیم که خطر حمله به ایران کمتر از تحمل ایران دارای برنامه هسته ای است.