آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۰۰
اخبار خارجی
۱۶

500 نفر در درگیری های قبیله ای نیجریه کشته شدند

منابع خبری از کشته شدن دست کم 500 نفر در درگیری های قبیله ای در کشور آفریقایی نیجریه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ها، این درگیری ها در شهر «جوس» در استان «پلاتو» در مرکز نیجریه در روز یکشنبه روی داد و صدها خانه و مغازه طعمه حریق شد.

«دان ماگانگ» رئیس روابط عمومی استانداری جوس در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه تعداد کشته شدگان در درگیری را نزدیک به 500 نفر ذکر کرد و گفت: نیروهای امنیتی و پلیس 95 نفر را نیز دستگیر کرده است.

درگیری ها زمانی آغاز شد که افراد منتسب به قبیله «فولانی ها» یکشنبه شب به سه روستای قبیله «پیروم» در جنوب شهر جوس حمله برده و تعدادی از آنها را کشته و زخمی کردند.

از سوی دیگر «گودلاک جاناتان» معاون رئیس جمهور نیجریه به دنبال بروز حوادث خشونت آمیز در مرکز این کشور، در استان «پلاتو» و استان های مجاور آن حالت فوق العاده اعلام کرد.

در همین حال شبکه خبری الجزیره به نقل از «گریگوری یانلوگ» سخنگوی استانداری پلاتو تعداد کشته شدگان را بیش از 300 نفر اعلام کرد که اکثر آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

یک شاهد عینی نیز به الجزیره گفت: نزدیک به 120 جسد از قربانیان حوادث روز یکشنبه را مشاهده کرده است که در بین آنها، تعداد زیادی زن و کودک به چشم می خورند.

این شاهد عینی که زن و دو فرزند خود را از دست داده است، افزود: ما دیگر به حکومت اعتماد نداریم، چرا که در مدت چند ساعتی که این کشتار انجام شد، هیچ مامور پلیسی را مشاهده نکردیم که جلوی مهاجمان را بگیرد.

این در حالی است که در ماه ژانویه سال جاری میلادی در درگیری بین مسلمانان و مسیحیان در شهر جوس بیش از 326 نفر کشته و بسیاری نیز زخمی شدند.

گفتنی است شهر جوس در حد فاصل شمال مسلمان و جنوب مسیحی نیجریه قرار دارد و هر از چندگاهی شاهد حوادث خشونت بار است.