آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۰۰
اخبار خارجی
۱۶

بررسی استراتژی دفاعی لبنان در کنفرانس امروز بیروت

اولین جلسه کنفرانس گفت وگوی ملی لبنان برای بررسی استراتژی دفاعی بدون میانجیگران عربی امروز برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان قرار است در افتتاحیه این کنفرانس شرایط و وضعیت تشکیل هیئت گفت وگو را تشریح کند.

بعد از انتخابات اخیر مجلس و پس از انتخاب میشل سلیمان به سمت رئیس جمهور تغییراتی در قوانین تشکل این هیئت ایجاد شد و سلیمان با طرح دوباره این مسئله فهرستی متشکل از 19 نفر را برای عضویت در این هیات پیشنهاد کرد.

اعضای این هیئت، میشل سلیمان رئیس جمهور به عنوان رئیس این هیات، نبیه بری رئیس مجلس، سعدالدین حریری نخست وزیر، امین جمیل رئیس جمهور اسبق، میشل عون نخست وزیر اسبق، نجیب میقاتی نخست وزیر اسبق، فواد سینیوره نخست وزیر سابق، فرید مکاری نایب رئیس مجلس، الیاس مر وزیر دفاع و نایب رئیس مجلس است.

در همین رابطه «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان در گفت وگو با رسانه های لبنان اظهار داشت، ما از کشورهای عربی در گفت وگوی ملی برای تصمیم گیری راهبردی دفاعی کشور دعوت نخواهیم کرد.

وی افزود، میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان به خوبی می داند که در تمام کارهای کشور می توانیم از سایر کشورهای عربی کمک بگیریم ولی در مورد راهبرد دفاعی این امر ناممکن است.

نبیه بری تصریح کرد، موضوع گفت وگوهای ملی لبنان ربطی به کشورهای عربی ندارد. گفتنی است برخی از سران و احزاب گروه 14 مارس خواسته بودند که از دول عربی برای گفت وگوهای ملی دعوت به عمل آید.

رئیس مجلس لبنان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت، من از اتحادیه عرب می خواهم از موضوع خود مبنی بر حمایت از گفت وگوهای غیرمستقیم فلسطینی ها با اسرائیل عقب نشینی کند.

از سوی دیگر «محمد فنیش» یکی از وزیران حزب الله در دولت لبنان اعلام کرد که سلاح حزب الله موضوع بحث گفت وگوهای ملی این کشور نخواهد بود.

وی افزود: صحبت در مورد استراتژی دفاعی به منظور شناخت و چگونگی استفاده از توانایی های حزب الله که تجربه نیز توانایی آن را برای حمایت از وطن و آزادسازی سرزمین ثابت کرده است و همچنین بین سخنان برخی مبنی بر این که مشکل اصلی سلاح مقاومت است تفاوت وجود دارد.

میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان نیز در دیدار با پادشاه عربستان تاکید کرد، وحدت مردم لبنان و آمادگی آنها در دفاع از کشور پاسخ دندان شکنی برای تهدیدات رژیم صهیونیستی به شمار می رود.