آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۰۰
شهرستان ها
۱۱

برگزاری مراسم سنتی اسفندی در روستای آزران کاشان

مراسم سنتی اسفندی با شور و هیجان خاص همچون سال های گذشته در روستای آزران بخش برزک از توابع شهرستان کاشان برگزار شد.

در مراسم اسفندی که یکی از سنت های قدیمی روستای آزران است، جوانان روستا در گروه های چندنفره درحالی که کیسه یا خورجینی دردست دارند به در منازل روستا رفته و با شعرخوانی از صاحب خانه تقاضای چیزی می کنند.

این جوانان با خواندن اشعاری چون «اسفنده و اسفنده، زائیدن گوسفنده» حضور خود را به صاحبخانه اعلام می کنند و کیسه را که به طنابی وصل است از لای درب خانه به داخل منزل انداخته و صاحبخانه حاصل دسترنج خود که گردو، بادام، کشمش و یا پول است را به داخل کیسه می اندازد.در این مراسم نه صاحبخانه و نه افرادی که به درب منزل می آیند، هیچ کدام همدیگر را نمی بینند و این امر برگرفته از دستور دین مبین اسلام و سیره امامان معصوم(ع) است.

در پایان مراسم افراد چیزهایی را که جمع کرده اند بین مستمندان روستا تقسیم می کنند و در واقع این سنت به نوعی کمک به نیازمندان در آستانه عید نوروز است.

همچنین اهالی این روستای 1200نفره، عصر آخرین روز بهمن یا همان شب نخست اسفند با حضور در باغ های خود از هر درختی یک شاخه را انتخاب کرده و سنگی را بین آن شاخه می گذارند، چراکه مردم روستای آزران اعتقاد دارند با این کار درختان درموقع برداشت پربارتر می شوند.