آرشیو چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۶۹۴۷
بین الملل
۲۱

شکست سنگین حزب حاکم فرانسه درانتخابات منطقه ای

حزب حاکم اتحاد برای جنبش مردمی UMP() فرانسه شکست سنگینی را درانتخابات منطقه ای متحمل شد. طبق آخرین نتایج اعلام شده حزب سوسیالیست و دیگر احزاب چ‘ حدود

54 درصد آراء راکسب کردند. حزب حاکم UMP() ودیگر احزاب راست میانه حدود چهل درصد آراء رابه دست آوردند.

در انتخابات منطقه ای در فرانسه گرچه بیشتر مسائل محلی در رقابت های انتخاباتی مطرح است، امااین دوره ازانتخابات منطقه ای یک همه پرسی برای نیکلاسارکوزی رئیس جمهوری فرانسه بود. مشارکت پایین مردم فرانسه درانتخابات منطقه ای نشانه ای دیگری از اعتراض و رویگردانی مردم فرانسه از سیاستهای حزب حاکم فرانسه و در عین حال بی اعتمادی به احزاب چ‘ مخالف است. در انتخابات منطقه ای روز یکشنبه تنها47 درصد واجدین شرایط رای دادن درانتخابات شرکت کردند. این میزان مشارکت درانتخابات فرانسه رقمی بی سابقه وغیرمعمول است.یک نکته دیگری که درانتخابات منطقه ای فرانسه قابل تامل است پیروزی قابل توجه جبهه ملی راست افراطی است که دربرخی مناطق توانسته با کسب اکثریت قابل توجه آراء امکان مشارکت این حزب افراطی را در دولتهای محلی فراهم کند.

موفقیت های جبهه ملی راست فرانسه در انتخابات همواره یک عامل نگرانی بوده است و نشانه ای از وخامت اوضاع اجتماعی و اقتصادی ارزیابی می شود.

نیکلاسارکوزی در واکنش به این شکست سنگین تلاش کرده خودرا بی تفاوت و بی توجه نشان بدهد. اما رئیس جمهوری فرانسه را از تاثیرات شکست سنگین در انتخابات منطقه ای گریزی نیست. این آخرین انتخابات در فرانسه بیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سال2012 است و برای احزاب راست و چ‘ ازاهمیت بسزایی برخوردار بود.

البته انتخابات منطقه ای درفرانسه در دو مرحله برگزار می شود حزب سوسیالیست با توجه به پیروزی قابل توجهی که به دست آورده است در حال رایزنی با حزب سبزها دربرخی مناطق برای کنترل نهادهای محلی است. به نظرنمی رسد نتایج مرحله دوم انتخابات منطقه ای متفاوت از نتایج مرحله اول انتخابات باشد.قراراست انتخابات محلی مرحله دوم فرانسه21 مارس برگزار شود.فرانسه با بزرگترین بحران اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم مواجه شده است. نرخ بیکاری دراین کشور از مرز10 درصد گذشته است. بحران اقتصادی تمام برنامه های اقتصادی نیکلاسارکوزی را برای اصلاحات درنهادهای دولتی و کاهش هزینه ها با مشکل مواجه کرده است.اجرای این برنامه ها دربرخی بخش های خدماتی وعمومی موجب گسترش نارضایتی و اعتصاب و تظاهرات شده است و نتایج انتخابات نیز نتیجه این نارضایتی است.

به نقل از واحد برون مرزی صدا و سیما