آرشیو یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۴
داخلی
۵

اولین رودررویی روسیه و اروپا در قرقیزستان

گروه بین الملل سه روز پس از سرنگونی دولت قربان بیگ باقی اف و شکست انقلاب رنگی این جمهوری، اروپا و روسیه بر سر به رسمیت شناختن دولت موقت این کشور اختلاف پیدا کردند.

با آن که مسکو به صراحت از دولت موقت قرقیزستان حمایت کرده است اتحادیه اروپا اعلام کرد قصد ندارد در آینده نزدیک دولت موقت در قرقیزستان را به رسمیت بشناسد با این حال نماینده ویژه خود را برای بررسی اوضاع به این کشور اعزام خواهد کرد.

به گزارش روزنامه «راسیسکایا گازیه تا»، «مایا کاسیانوویچ» سخنگوی کمیسیون اروپا در بروکسل با اعلام این مطلب گفت: «در حال حاضر بسیار زود است در این خصوص صحبتی شود، حداقل این که چنین مسئله ای در آینده نزدیک امکان ندارد.» براساس اخبار منتشره، «پیر مورل» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در منطقه آسیای مرکزی با مقامات دولت موقت تشکیل شده از سوی مخالفان در قرقیزستان ملاقات خواهد کرد. این در حالیست که معاون رئیس دولت موقت قرقیزستان با اشاره به وجود تماس با کشورهای خارجی، افزود: روسیه نخستین کشوری بود که دولت موقت را به رسمیت شناخت و «ولادیمیر پوتین» با خانم «رزا اتانیای اف» تلفنی گفت وگو کرد.

وی در رابطه با مناسبات خود با واشنگتن و پایگاه نظامی امریکا در «ماناس»، گفت: مناسبات ما با امریکا بد نیست، اما در مورد سرنوشت «ماناس» بین اعضای دولت موقت اختلاف نظر وجود دارد و فعلا به موضع واحدی نرسیده اند. در مقابل ارتش امریکا تصمیم گرفت نیروهای نظامی خود در پایگاه هوایی ماناس را به حالت تعلیق درآورد و جابه جایی نیروهایش به افغانستان را از طریق کویت انجام دهد.

حکومت موقت قرقیزستان همچنین تصمیم گرفته است که یک کمیسیون ویژه بین المللی را برای بررسی و رسیدگی به حوادث اخیر قرقیزستان به این کشور دعوت کند.

حکومت موقت قرقیزستان با انتشار اطلاعیه ای ابراز امیدواری کرد که این کمیسیون بین المللی عاملان قتل 78 نفر و زخمی شدن بیش از 400 نفر را در حوادث اخیر شناسایی و معرفی کنند.

مسئولان نهادهای انتظامی حکومت موقت قرقیزستان براساس شهادت شاهدان عینی، اطلاعیه ای را پخش کرده اند که در آن آمده است: دستور شلیک تیر و استفاده از سلاح گرم علیه شرکت کنندگان در تظاهرات، توسط «جان بیک باقی اف» فرمانده گروه محافظان ریاست جمهوری و برادر «قربان بیک باقی اف» رئیس جمهور برکنار شده این کشور، «دانیار حسین اف» نخست وزیر و «مراد سوتالین اف» رئیس اداره امنیت ملی حکومت باقی اف صادر شده است.