آرشیو یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۴
تولید
۲۱
گفت و گو

سیاست تشویقی برای ارتقای کیفی خودرو

تمام پازل ها جور شد تا کیفیت خودرو ارتقا پیدا کند. همه ما به نوعی از کیفیت خودروهای تولید داخل شکایت داشتیم و این که از کمبود نظارت مراجع مختلف گلایه می کردیم حال خوشبختانه این نقدها نتیجه داد و خودروسازان برای ارتقای کیفی خودروها ملزم شدند. در این باره حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت وگویی را انجام داده است.

آیا ضمانت اجرایی برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی وجود دارد؟

بله، این ضمانت با اجرای اصل 44 قانون اساسی و ایجاد زمینه برای رقابت فراهم می شود. به هر ترتیب راه افزایش کیفیت خودروهای داخلی کاهش تعرفه واردات نیست بلکه رقابتی کردن فضا برای تولید محصولات باکیفیت است.

آیا شرایط موجود در مورد استاندارد خودروهای تولیدی قابل قبول است؟

حرکت های خوبی در مسیر استانداردهای الزامی برداشته شده و بیشتر خودروهای تولیدی از تجهیزات ABS و ایربک برخوردار شده اند. علاوه بر اینها با هماهنگی هایی که با وزیر صنایع، رئیس راهنمایی و رانندگی و همچنین موسسه استاندارد صورت گرفته، برخی الزامات در امر استانداردسازی خودروهای داخلی یادآوری شده و به همین دلیل روند قابل قبولی در این حوزه آغاز شده است. در این راستا برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، مبتنی بر تدابیر لازم هم بحث حمایت از تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان خودرو مطرح است.

سیاست های تشویقی در این باره لحاظ خواهد شد؟

ما در تلاش هستیم تا به میزان افزایش کیفیت خودروهای داخلی و نیز افزایش حجم صادرات در این بخش به شرکت های مربوطه جوایزی داده شود. توجه به کیفیت و افزایش صادرات خودروهای داخلی، علاوه بر اشتغالزایی، انگیزه واردات خودروهای خارجی را نیز کم می کند.

مجلس نظارت بر کیفیت خودرو خواهد داشت؟

کمیسیون صنایع و معادن بر روند ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نظارت خواهد داشت. در این راستا علاوه بر سیاست های تشویقی، روش های تنبیهی برای خودروسازانی که تولیدات خود را ارتقا ندهند، دیده خواهد شد. با اجباری کردن برخی کیفیت ها، باید زمینه انجام برخی جریمه ها را فراهم کرد.