آرشیو یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۴
ایران زندگی
۱۳

رابطه ویتامین دی و بیماری اوتیسم

عاطفه غفوری

مصرف ویتامین دی در جلوگیری و بهبود بیماری اوتیسم یا همان درخودماندگی کودکان موثر است.

اوتیسم نوعی بیماری روحی و روانی است که مبتلایان به آن از آغاز تولد از ابراز احساسات و تمایلات سرباز زده و همواره در خود باقی می مانند و معمولا خلق و خویی سرد و بی میل دارند.

پزشکان معتقدند مصرف ماهی های سرشار از ویتامین دی در دوران بارداری امکان ابتلابه این بیماری را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد اوتیسم معمولا در مناطقی که اشعه های UVB کمتری دارند بخصوص در شهرها و یا مکان هایی که بارندگی مداوم داشته و از انرژی خورشید بهره کمتری می برند بیشتر دیده می شود.

این بیماری در میان مردم سیاهپوست و مادرانی که از کمبود ویتامین دی در دوران بارداری رنج می برند بسیار شایع است.

بنابراین پزشکان کمبود ویتامین دی در دوران بارداری را عامل اصلی خودماندگی یا اوتیسم در کودکان می دانند. تحقیقات روی مادران سومالیایی که فرزند خودمانده داشتند نشان داد که مقدار ویتامین دی خون آنها بسیار اندک و در حدود ng/ml 15 بوده است همین نتیجه در مورد بیماران خودمانده نیز حاصل شده است.

بنابراین توجه والدین به بررسی میزان ویتامین دی در فرزندان و راه حل لازم جهت رفع مشکل و پیشگیری از انواع بیماری ها و مشکلات ناشی از کمبود آن الزامی است.

برخی آزمایشات نشان داده اند استفاده از مکمل های ویتامین دی در برنامه روزانه بیماران اوتیسم به میزان بالایی در بهبودی آنها موثر بوده است.موادغذایی حاوی ویتامین دی مانند تمامی حیوانات دریایی بخصوص تن، سالمون، شاه ماهی، روغن ماهی، ساردین، قارچ، کره، جگر مرغ و... بایستی در برنامه غذایی بزرگسالان و کودکان گنجانده شود.

منبع بزرگ این ویتامین خورشید است بنابراین بهتر است پس از محافظت های لازم از پوست، فرزندان را در معرض نور خورشید قرار داد تا به طور طبیعی از ویتامین دی بهره مند شوند.

ویتامین دی همچنین باعث می شود تا کلسیم در بدن بهتر جذب شود و دفع آن از طریق ادرار کاهش یابد. ویتامین دی در انتقال ژن ها روی DNA نیز موثر است و ریسک ابتلابه بیماری های عروقی با ویتامین دی اضافی از طریق داروها پائین می آید. دردهای عضلانی، خستگی شدید، پوکی استخوان و راشیتیسم از دیگر عوامل ناشی از کمبود ویتامین دی هستند.

افراد مسن، افراد با پوست تیره و سیاه و شیرخواران به ویتامین دی بیشتر نیاز دارند و باید با مکمل های ویتامین دی این کمبود تامین شود.