آرشیو پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۲۸۲۱
صفحه آخر
۲۰
روزانه

هفته 70 ساله تمام شد

دکتر میثم اسماعیلی

هر چقدر هم به پدیده ای به نام «اثر پروانه ای» اعتقاد نداشته باشید اما این هفته از 70 سال پیش آغاز شد! از جنگل های کاتین، جایی اطراف شهر خارکوف در شمال شرقی اکراین، جایی که جسد 130 لهستانی به هزاران استخوان پوسیده از نخبگان لهستانی این جنگل اضافه شد. جنگل های کاتین 70 سال پیش محل قتل عام 20هزار لهستانی بود که بعد ها فهمیدند این کشتار کار نازی ها نبوده و دستپخت شرم آور استالین بوده است اما وقتی توپولف حامل کازینسکی رئیس جمهور لهستان همراه 130 نفر دیگر که برای یادبود این کشته شدگان راهی آنجا بود سقوط کرد همه فهمیدند این هفته از 70سال پیش آغاز شده بود.

همان شب وقتی مردم عزادار لهستان شمع در دست راهی میدان های اصلی شهر ورشو بودند 11 بازیکن آبی و اناری پوش دست هایشان را گره کرده بودند و به احترام این کشته شدگان در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو سکوت کرده بودند.

بارسایی ها اما به اندازه تمام مردم لهستان، اشک مردم مادرید را درآوردند.

تحقیر رئال مادرید برای آنها تنها 3 امتیاز ارزش نداشت چراکه جدال رئال مادرید و بارسا ورای یک مسابقه فوتبال، بخشی از تاریخ اسپانیا بود. تحقیر رئالی ها انتقام قوم کاتالان بود از سال ها رنج مردم این منطقه از کهکشانی های سراسر پولکی که اصلی ترین حامی آنها هم اتفاقا دولت بود.

وقتی پدرو مهاجم جوان بارسا تیر خلاص را به رئالی ها زده بود کمی آن سوتر در بیشکک پایتخت قرقیزستان«قربان بیک باقی اف» که در پی شورش مردم کشورش و سرنگونی دولت تصمیم گرفت پس از 3 روز استنکاف، از ریاست جمهوری این کشور استعفا کند؛ به شرط اینکه امنیت خود و خانواده اش حفظ شود. اما هنوز معلوم نیست دولت موقت جدید قرقیزستان که ریاست آن را یک خانم برعهده دارد با او چه خواهد کرد.

در حالی که مسوولان قرقیزی در حال بحث بر سر تامین امنیت رئیس جمهور سابقشان بودند چند صد کیلومتری جنوب کشورشان اما رئیس جمهور ایران گفته بود، پایتخت کشورش باید آماده زلزله باشد و استاندار بزرگ ترین پایتخت خاورمیانه هم زلزله تهران را قطعی دانسته بود؛ قطعیتی که با 300 کشته زلزله 7 ریشتری دیروز چین، مردم تهران را به فکر انداخته بود

300 نفر، تنها آمار ابتدایی زلزله کشور اژدهای زرد بود. اگر به همان پدیده «اثر پروانه ای» معتقد هستید، می دانید فاصله 6323 کیلومتری پکن تا تهران فاصله چندانی نیست تا پروانه ای بال بزند.