آرشیو شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۸۵
بین الملل
۶

مبارزه با قاچاقچیان هسته ای در قفقاز

محموله اورانیوم غنی شده در گرجستان توقیف شد

مقامات گرجستان خبر دادند یک محموله اورانیوم بسیار غنی شده را توقیف کرده اند.

میخاییل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن اعلام این خبر، به جزئیات این توقیف اشاره نکرد ولی گفت: ماه گذشته گرجستان رهگیری کرده بوده که این محموله اورانیوم توسط قاچاقچیان هسته ای در حال ورود به گرجستان در منطقه قفقاز است. وزارت کشور گرجستان نیز اعلام کرد مقامات گروهی از اتباع خارجی را به همراه مقادیر کمی اورانیوم که هم اکنون در مکان امنی قرار دارد، دستگیر کرده اند.

ساکاشویلی که دولت وی دیگر روی دو منطقه جدایی طلب گرجستان به نام های آبخازیا و اوستیای جنوبی که پس از جنگ سال 2008 بین روسیه و گرجستان اعلام استقلال کرده اند، کنترل ندارد، اعلام کرد که این قاچاق مواد هسته ای نشان دهنده یک حفره سیاه امنیتی در این منطقه است. وی خواستار حمایت بیشتر غرب شد و اعلام کرد حضور غرب در منطقه بهترین دفاع برای کشورش است.

وی با وارد کردن اتهامات همیشگی خود به روسیه گفت: ما خواستار حضور سربازان امریکایی نیستیم، ما خواستار حضور سیاسی، اقتصادی و امنیتی امریکا هستیم؛ زیرا تحت کنترل روسیه دو منطقه جدایی طلب گرجستان به بهشتی برای قاچاقچیان هسته ای تبدیل شدند.

در پی اعلام این خبر، وزارت خارجه امریکا از گرجستان به علت توقیف محموله اورانیوم با غنای بالاتشکر کرد. مایک امانوئل در گزارشی از پنتاگون درباره توقف محموله اورانیوم با غنای بالادر گرجستان گفت: پیتر کرولی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است امریکا از اقدام مسئولانه گرجستان در جلوگیری از مواد خطرناک مانند اورانیوم با غنای بالاتقدیر می کند و با گرجستان برای افزایش توان این کشور همکاری می کند.