آرشیو سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۷
اخبار خارجی
۱۶

ناخشنودی رژیم سعودی از ائتلاف جدید شیعیان در عراق

یک شاهزاده بانفوذ سعودی نسبت به ائتلاف جدید شیعیان عراق و روند دموکراتیک در این کشور شدیدا واکنش نشان داد و عراق را به وقوع جنگ داخلی تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شاهزاده «ترکی الفیصل» رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان، مدعی شد «نوری مالکی» نخست وزیر کنونی عراق، تلاش می کند نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را به نفع خود مصادره کند.

فیصل که طی کنفرانسی در ریاض و در جمع دیپلمات ها، بازرگانان و روزنامه نگاران سخن می گفت، افزود، نخست وزیر عمدا تلاش می کند حق ملت عراق را در داشتن دولتی منتخب و قانونی نادیده بگیرد. فیصل در ادامه، تهدید کرد: نتیجه این اقدام]مالکی[ریخته شدن خون بیشتر و احتمال آغاز جنگ های داخلی است. فیصل قبلامسئولیت سفارت عربستان در لندن و واشنگتن را نیز برعهده داشت.

به گزارش ایلنا، «کمال الساعدی» از اعضای «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبری مالکی، به اظهارات شاهزاده سعودی واکنش نشان داد و گفت: هیچ نیازی به دخالت خارجی ها در امور داخلی عراق وجود ندارد و «ترکی الفیصل» باید تلاش کند تا در کشور خود (عربستان) انتخابات برگزار شود. وی روند تشکیل دولت در عراق را قانونی ذکر کرد و وقوع هرگونه جنگ داخلی و درگیری های قومی در کشورش را دور از ذهن دانست.

انتخابات پارلمانی عراق 16 اسفند برگزار شد. در این انتخابات، ائتلاف دولت قانون 89 کرسی، «ائتلاف العراقیه»، تحت رهبری «ایاد علاوی»، 91 کرسی و «ائتلاف ملی عراق» به رهبری «سید عمار حکیم»، 70 کرسی را کسب کرده اند. بعدا دو ائتلاف حکیم و مالکی در هم ادغام شدند.

خبر دیگر اینکه، ائتلاف دولت قانون اعلام کرد، گفت وگو میان ائتلاف های پیروز برای تشکیل دولت جدید، از هفته آینده آغاز می شود.