آرشیو سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۷
اجتماعی
۷

پنجره ای رو به قانون مصرف مواد مخدر قبل از ارتکاب جنایت رافع مسئولیت متهم نیست

یک قاضی دادگاه کیفری گفت: برخی از متهمان مدعی می شوند که در زمان قتل مواد مخدر مصرف کرده و حالت عادی نداشته اند ولی این موضوع قابل قبول و رافع مسئولیت متهم نیست.

حسن تردست، قاضی دادگاه کیفری استان تهران با بیان این مطلب اظهارداشت: متاسفانه دربین افکار عمومی اینگونه القا شده است که اگر درحال نشئگی ناشی از استعمال مواد مخدر مرتکب جنایت شود، دیگر در رابطه با آن جرم، مسئولیتی ندارد.

رئیس شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران، با بیان اینکه این تصور به هیچ وجه صحیح نیست، ادامه داد: استعمال مواد مخدر و ارتکاب جنایت، به هیچ وجه رافع مسئولیت نیست.

تردست در ادامه اظهاراتش افزود: در بین متهمان نیز این موضوع به یک فرهنگ، تبدیل شده است و هر متهمی که از زندان به دادگاه می آید. می گوید من شیشه مصرف کرده بودم و درحال عادی نبودم.

این قاضی دادگاه کیفری استان تهران درادامه گفت: افکار عمومی و مخصوصا متهمانی که مدعی می شوند در زمان ارتکاب قتل حالت عادی نداشته و یا هوشیار نبوده اند باید بدانند که طرح این موضوعات به هیچ وجه قابل قبول نیست. وی افزود: مصرف مواد مخدر، زمینه های ارتکاب قتل را فراهم می کند و موجب تجری می شود و به هیچ وجه موجبات سلب اختیار و عقل را مهیا نمی کند.