آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۸
اخبار کشور
۱۴

جان بولتون: بیانیه تهران زیر پای سیاست اوباما را خالی می کند

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در خصوص بیانیه 3 جانبه تهران درباره تبادل سوخت هسته ای اعلام کرد که این بیانیه یک حرکت «جودو» توسط ایران است که زیر پای سیاست رئیس جمهوری آمریکا را خالی می کند.

به گزارش فارس، «جان بولتون»، در خصوص بیانیه تهران، آنکارا و برازیلیا در مصاحبه با فاکس نیوز پیرامون ابتکار عمل ایران اعلام کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، استخوان کشکک تلاش دولت اوباما برای تحریم ایران، شکسته می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: من فکر می کنم که این اقدام یک حرکت جوجیتسو (دفاع شخصی ژاپنی) توسط مقامات ایران است که زیر پای سیاست اوباما را خالی می کند.

بنا بر این گزارش، دولت اوباما برای ماه هاست که در سازمان ملل متحد برای جلب حمایت بین المللی به منظور تحریم ایران یک مبارزه دیپلماتیک را آغاز کرده است و مقامات آمریکایی اوایل ماه جاری پس از سخنرانی«محمود احمدی نژاد» رئیس جمهوری ایران در شهر نیویورک که آمریکا را به «اقدامات تروریستی» متهم کرد، اتهامات علیه ایران را افزایش دادند.

بولتون در ادامه مصاحبه خود تصریح کرد که اقدام اخیر در رابطه با تبادل سوخت هسته ای به تنهایی به کشورهای قدرتمندی همچون روسیه و چین که دو عضو شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق وتو هستند، این بهانه را می دهد که از تحریم ها علیه ایران حمایت نکنند و بعلاوه پس از امضای این بیانیه، بعید است که برزیل و ترکیه که دو عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل محسوب می شوند، با تنبیه ایران به موافقت بپردازند. بولتون به فاکس نیوز گفت: در کمترین حالت، این اقدام منجر به کند شدن روند تمامی امور در شورای امنیت سازمان ملل متحد می شود. آنها]ایران[در اینجا در حال تکمیل این زنجیره هستند.

بنا بر این گزارش، دولت اوباما که به طور کامل از گفت وگوهای ترکیه و برزیل آگاه بود، هفته گذشته اعلام کرد که به تلاش برای فشار وارد آوردن برای تحریم ایران در سازمان ملل ادامه می دهد.