آرشیو چهار‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۸
اخبار اقتصادی
۴

هشدار یک مسئول وزارت نیرو درباره بروز بحران آبی در 4 استان کشور

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو گفت: در چند استان از جمله خراسان جنوبی، فارس، قم و بوشهر شرایط مطلوب و مساعدی به لحاظ میزان ذخایر آبی نداریم.

علیرضا دایمی گفت: علیرغم نامطلوب بودن شرایط آبی در 4 استان کشور، در صورت مدیریت پیشگیرانه و اصلاح الگوی مصرف، نیازی به سهمیه بندی آب در تابستان امسال به ویژه در استان های کم باران نخواهد بود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو افزود: از طریق برنامه ریزی و مدیریت مخازن آب، مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و هشدار و آگاه سازی مردم در زمینه مصرف آب، می توان به آسانی از پیک مصرف در تابستان عبور کرد.

وی با اشاره به بهبود وضعیت بارندگی های کشور در سال آبی جاری، اظهار داشت: با وجود افزایش 15 درصدی بارندگی در مقایسه با سال آبی گذشته، هنوز در برخی از مراکز استان های کشور از لحاظ منابع ذخیره آب در شرایط مطلوبی نیستیم.

به گفته دایمی، توزیع بارش در مناطق کشور به طور یکنواخت نبوده و به همین خاطر در چند استان از جمله خراسان جنوبی، فارس، قم و بوشهر شرایط مطلوب و مساعدی به لحاظ میزان ذخایر آبی نداریم.

وی تصریح کرد: در حوضه آبریز دریای خزر (شمال کشور) شرایط بارندگی در مقایسه با سال گذشته بهتر بوده و در شرایط طبیعی قرار دارد، حوضه آبریز خلیج فارس نیز در شرایط متوسط و دریاچه ارومیه از شرایط مطلوبی برخوردار است اما در مناطق شرقی کشور و فلات مرکزی حدود 20 درصد کمبود آب را شاهد هستیم.

به گفته این مقام مسئول در وزارت نیرو، عملکرد و مصارف درست مردم از سهمیه بندی آب در مناطق و استان های کم آب جلوگیری خواهد کرد.