آرشیو سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۷۶
اخبار خارجی
۱۶

مردم کلمبیا وزیر دفاع سابق را رئیس جمهور کردند

وزیر دفاع سابق کلمبیا با کسب حداکثر آرا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «خوان مانوئل سانتوس» نامزد حزب حاکم و وزیر دفاع پیشین کلمبیا با کسب 69 درصد از آرا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

بر اساس این گزارش «سانتوس» 58 ساله که یک اقتصاددان است، تاکنون سه بار وزیر دولت بوده و از حمایت های بی دریغ «آلواره اوریبه» رئیس جمهور فعلی برخوردار بوده است.

در این رقابت «آنتاناس ماکوس»، شهردار سابق «بوگوتا» تنها 28 درصد از آرا را از آن خود کرد. شبکه خبری بی بی سی نیز با انتشار این خبر نوشت، «سانتوس» پس از محرز شدن پیروزی اش در انتخابات در جمع هزاران نفر از هواداران خود و خطاب به شورشیان «فارک» گفت زمان آنها به سر آمده و حاضر نیست با این گروه شورشی وارد مذاکره شود.

«سانتوس» همچنین از خدمات 8 ساله «اوریبه» قدردانی و بر ادامه راه او تاکید کرد. «ایجاد شغل، فقرزدایی و رفع اختلافات بین احزاب»از جمله وعده های انتخاباتی بود که «سانتوس» در جمع طرفداران خود مجددا تکرار کرد.

یادآور می شود مشارکت مردم این کشور آمریکای جنوبی از رقم بالایی برخوردار نبود (کمتر از 50 درصد). رقیب شکست خورده انتخابات نیز پس از پذیرفتن پیروزی «سانتوس» به وی تبریک گفت و از تعهد حزبش نسبت به دولت جدید خبر داد. ماکوس گفت، حزب متبوعش از خوبی های دولت سانتوس حمایت و با بدی هایش مخالفت خواهد کرد.

گفتنی است، انتخابات روز یکشنبه کلمبیا از خشونت در امان نبود و هفت افسر پلیس و سه سرباز در درگیری های جداگانه با شورشیان فارک کشته شدند. ناظران سیاسی منطقه معتقدند که با پیروزی «سانتوس» راه نفوذ آمریکا در کشورهای منطقه هموار خواهد شد.